Role-playing as a teaching strategy and its relationship with the development of oral litigation skills in labor matters
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1155Keywords:
oral litigation, role-playing, significant learning, labor procedural lawAbstract
The objective of this study was to determine how role-playing as a teaching strategy relates to the development of oral litigation skills in labor matters among students at the Professional Law School of a private university in Cusco. Methodologically, a study was conducted using a quantitative, correlational approach and a non-experimental design. The population consisted of 80 students who successfully completed the Labor Procedural Law course at the private university in Cusco. An anonymous questionnaire was administered to these students to verify their use of role-playing during their Labor Procedural Law class sessions and the development of their oral litigation skills in labor matters. The results showed that 71.7% of students engaged in role-playing during their Labor Procedural Law course; 84.2% of students considered they developed oral litigation skills in labor matters. In contrast, 28.8% of students indicated that the role-playing teaching strategy was not used during their Labor Procedural Law course. Consequently, 69.6% of students who indicated they passed the Labor Procedural Law course without using role-playing considered they did not develop oral litigation skills in labor matters. Thus, after analyzing the data, it was concluded that there is a positive and statistically significant relationship (Rho = .805) between role-playing as a teaching strategy and the development of oral litigation skills in labor matters among students at the Professional Law School of a private university in Cusco.
Downloads
References
Abanto, C. (2021). Teoría del caso: litigación estratégica oral en tiempos de virtualidad. Revista de Derecho Procesal del Trabajo, 4(4), 143-162. https://doi.org/10.47308/rdpt.v4i4.7
Arévalo, J. (2015). Las técnicas de litigación oral en el proceso laboral. Jurista editores.
Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
Bloom, B.S. (1972). Taxonomía de los objetivos de la educación. La clasificación de las metas educacionales. El Ateneo.
Ccaza, J. E. (2022). El role playing como herramienta para el mejoramiento del aprendizaje del derecho procesal penal y la litigación oral. Experiencia en dos universidades privadas de Arequipa, 2021. [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa] http://hdl.handle.net/20.500.12773/14395
Cobo, G. y Valdivia, S.M. (2017). Juego de Roles. Colección Materiales de Apoyo a la Docencia. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/170376
De Trazegnies, F. (1973). Debate sobre el tema ¿Cómo enseñar? II Conferencia sobre la Enseñanza del Derecho y el Desarrollo. pág. 180-181. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Dirección de Asuntos Académicos (2012). Guía para la elaboración del perfil del egresado de pregrado. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://cdn02.pucp.education/academico/2014/06/18142051/Guia_perfil_egresados_alta_resolucion.pdf
Flores, P.J. (2021). El juego de roles y el desarrollo de destrezas legales en los alumnos del curso de derecho del consumo de la Facultad del Derecho USMP [Tesis de Maestría, Universidad de San Martín de Porres] https://hdl.handle.net/20.500.12727/9060
Gonzáles, H.A. (2020). Aportes a la enseñanza-aprendizaje del derecho de la Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho. 7(2), 47-58 http://dx.doi.org/10.5354/0719-5885.2020.57796
Howieson, J. & Rogers, S. (2017). Using the role-play at the lectern: developing “work-ready” and confident professionals. 52(2), 190-200. https://doi.org/10.1080/03069400.2017.1340531
León, A.D. (2024). La simulación judicial como evaluación auténtica aplicado a la enseñanza del derecho en UNITEC. TEKNÉ. Revista de Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(S1), S49-S53. https://doi.org/10.69845/tekn.v2iS1.409
Ley 29497. Nueva Ley Procesal del Trabajo. 15 de enero de 2010. Perú. https://spij.minjus.gob.pe/spij-ext-web/#/detallenorma/H1001319
Líbano, J.B. (2025). Estrategias pedagógicas para la enseñanza del derecho. El Faro. Revista Digital de Docencia Universitaria, 2(2), 101-120. https://doi.org/10.63790/zvdv8887
Macazana, D. M. (2021). Guía para la elaboración del Sílabo por competencias del Posgrado de la UNMSM. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Merryman, J.H. (1975). Legal Education there and here. A comparison. Stanford Law Review, 27(3), 859-878. https://doi.org/10.2307/1228342
Navarrete, A. (2020). Manual de litigación oral en materia laboral. Gaceta Jurídica.
Olivera, M.A. (2024). Apuntes sobre la litigación oral en los procesos laborales. Laborem, 23(30), 97–118. https://doi.org/10.56932/laborem.23.30.3
Phillips, E. (2013). Law Games – Role Play And Simulation In Teaching Legal Application And Practical Skills: A Case Study. Compass: Journal of Learning and Teaching in Higher Education, 3(5). https://doi.org/10.21100/compass.v3i5.66
Purizaca, A.V., Duran, K.L., Jolay, J.A., & Mora, R.S. (2023). Role Play y Expresión oral del idioma inglés. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 485–503. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2888
Sánchez, Y., Cordero, C., Pérez, S., Iglesias, J, Fernández, A. (2017). La metodología de juicios simulados en un entorno colaborativo de aprendizaje activo. [Tesis de Maestría, Universidad Complutense]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/20353
Serrano, A., & Wong, E.M. (2022). La pedagogía de la memoria: el role play y la entrevista cualitativa en la enseñanza del Derecho Internacional Público. Una experiencia de innovación docente en las aulas universitarias peruanas. Revista de Educación y Derecho, (26), 1-25. https://doi.org/10.1344/REYD2022.26.39236
Sosa, E. (2017). Aprendizaje colaborativo mediante un estudio de caso y un juego de roles aplicado al curso de análisis financero, Escuela de Negocios, Universidad de Costa Rica. Tec Empre. 11(2), 41-53. http://dx.doi.org/10.18845/te.v11i2.3232
Zolezzi, L. (2017). La enseñanza del derecho. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://doi.org/10.18800/9786123172367
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.









