Administrative Management and Job Performance of Teachers and Administrative Staff in a Private Educational Institution in Arequipa, year 2024
DOI:
https://doi.org/10.36881/ri.v9i1.1130Keywords:
administrative management, job performance, planning, educational institution, schoolAbstract
The present study aimed to determine the relationship between administrative management and job performance among teachers and administrative staff at the Divino Redentor Educational Institution, located in the province of Arequipa, during the year 2024. Methodologically, it was classified as a correlational research study, intended to analyze the association between the study variables without experimental manipulation. It was conducted using a quantitative approach, at a correlational level and with a non-experimental design. The study population consisted of 84 workers. Data were collected through a survey technique, using a structured questionnaire as the main instrument. Data analysis was carried out using statistical correlation tests, including Pearson’s correlation coefficient, to assess the relationship between the variables. The results revealed deficiencies in strategic planning and low staff integration, which negatively impact organizational commitment and job performance. In conclusion, a significant association was identified between administrative management and job performance, with a Pearson correlation coefficient of 0.652, indicating a moderately strong positive relationship. However, due to the correlational nature of the study, the results only allow the establishment of associations, not causal relationships. This finding suggests that administrative management may influence employee performance; nonetheless, confirming this would require an experimental or longitudinal design.
Downloads
References
Alvarado León, M. (2024). Planificación estratégica y gestión educativa: Retos y oportunidades en contextos escolares. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 45–62. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1263
Anchelia Gonzales, V., Inga Arias, M., Olivares Rodríguez, P., & Escalante Flores, J. L. (2021). La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones educativas. Propósitos y Representaciones, SPE1. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.899
Arévalo Arévalo, J. G. (2018). Gestión administrativa y su relación con el desempeño laboral de los colaboradores de las Instituciones Educativas de la provincia de El Dorado, año 2018. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29583
Basantes Córdova, S. S., & D-T Pazmiño, P. (2014). Modelo de Gestión Administrativa y la Calidad en el Servicio al Cliente en el Gobierno Autónomo Descentralizado Municipalidad de Ambato [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/7318
Benites Ureña, L. M., & Castillo Fonseca, D. E. D. C. (2018). Percepción de la gestión administrativa y el desempeño laboral del docente de una I.E.P de nivel secundario de la Rinconada Trujillo 2017 [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/2988454
Bonilla, K. (2011). Gestión administrativa basada de los procesos gerenciales [Tesis de Maestría, Universidad Centroamericana de Administración].
Bustamante Romaní, G. (2023). Gestión administrativa y desempeño laboral de los docentes de la Red No 01 de la UGEL de S.J.L. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Federico Villarreal]. https://repositorio.unfv.edu.pe/handle/20.500.13084/8216
Chávez Albarrán, M. del R., & Olivos Sánchez, M. I. (2019). Gestión educativa y desempeño docente, en la institución educativa “Modelo” Trujillo, 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI]. https://repositorio.uct.edu.pe/items/9ca35b26-a7fd-4a67-a925-fe6c719601ba
Ferreyra Díaz, A. C. (2025). Reseña: 13 perspectivas del liderazgo: Orientaciones para fortalecer la formación en gestión educativa (A. Villa, Coord.). Educación, 34(66), 233–238. https://doi.org/10.18800/educacion.202501.R001
Fuentes Gavilánez, L. S., & Guanoluisa Maiguanga, M. L. (2019). La gestión administrativa y su efecto en el desempeño laboral del Comercial Los Laureles de la Ciudad de Riobamba año 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5804
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª Ed.). McGraw-Hill.
Martos Huamán, I. (2024). Desempeño docente en educación básica regular en Perú: Una revisión sistemática. Revista Tribunal, 4(8), 265–285. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i8.56
Medina Cevasco, S. E. (2017). Desempeño laboral del personal administrativo nombrado de la Municipalidad Provincial del Santa. Chimbote 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12001
Mendoza Zamora, W. M., García Ponce, T. Y., Delgado Chávez, M. I., & Barreiro Cedeño, I. M. (2018). El control interno y su influencia en la gestión administrativa del sector público. Dominio de las Ciencias, 4(4), 206–240.
Ministerio de Educación. (2022). Marco del Buen Desempeño Docente [Documento oficial]. https://www.gob.pe/institucion/minedu/informes-publicaciones/3280180-marco-del-buen-desempeno-docente
Mora Ardiles, Z. (2022). Gestión administrativa, habilidades gerenciales y desempeño laboral en Ugel, región Lima provincias. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2613
Rivera Flores, D. G., Álvarez Fuentes, J. E., Espín Miniguano, A. D., & Guerrero Paredes, A. E. (2024). Gestión administrativa: Clima institucional en los ambientes académicos escolares. Revista Inclusiones, 11(3), 112–130. https://doi.org/10.58210/fprc3555
Rosado Naupa, A. R. (2019). Gestión administrativa y desempeño laboral en entidades públicas del sector educación, Cañete 2018 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/31465
Schermerhorn, J. R., Hunt, Jr., & Osborn, R. N. (1999). Organizational Behavior. Wiley.
Tumay Cuya, C. A., & Campana Concha, A. R. (2024). Gestión administrativa y el desempeño docente en las instituciones educativas de San Vicente de Cañete - 2023. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6450–6460. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11062
Valverde Miraval, P. (2022). Gestión administrativa y desempeño laboral del personal administrativo en la Municipalidad Distrital de Jacas Grande, Huamalíes-Huánuco, 2022 [Tesis de maestría, Universidad de Huánuco]. https://repositorio.udh.edu.pe/xmlui/handle/123456789/3737
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.