Exploratory study of the role of emotional intelligence in business innovation from the perspective of organizational processes
DOI:
https://doi.org/10.36881/ri.v8i2.956Keywords:
Entrepreneurial Development, Skills, Innovation, Emotional Intelligence, Business DevelopmentAbstract
The purpose of this research was to explore the role of emotional intelligence (EI) in business innovation from the perspective of organizational processes. A qualitative, documentary and descriptive approach was employed, and a total of n = 20 scientific articles were identified and selected from databases. The results reveal that emotional intelligence and entrepreneurial innovation stand out for their impact and the relationship between EI, entrepreneurial competence and knowledge management. The role of EI in business innovation and managerial effectiveness, its influence on collaboration and team performance, its relationship with adaptation to organizational change, and its link with business intelligence and decision making, as well as scientific productivity, were also analyzed. It is concluded that EI is an essential component for business innovation, especially from the perspective of organizational processes.
Downloads
References
Acosta-Tzin, J. V., Raudales-Garcia, E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial. Ad-gnosis, 12(12), 1–14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614
Alfaro Giménez, J., & Pina Massachs, M. (2018). La Innovación empresarial. En Empresa y administración. (1.a Edición). McGraw-Hill Education. https://www.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448614224.pdf
Artigas, W., & Valencia-Arias, A. (2024). Marco metodológico de la investigación. En Universidad del Zulia, Trabajo de grado: Elaborar y publicar sus resultados. Una guía para lograrlo (pp. 61–77). Hgh Rate Consulting. https://doi.org/10.38202/trabajodegrado4
Bernal Torres, C. A. (2016). Metodología de la investigación. Pearson Educación.
Blázquez Puerta, C. D., & Bermúdez González, G. (2019). The emotional intelligence of senior executives and their effect on products innovation and on processes innovation. Journal of Business, 11(1), 14–26. https://doi.org/10.21678/jb.2019.980
Blázquez Puerta, C. D., Bermúdez-González, G., & Soler García, I. P. (2022). Human Systematic Innovation Helix: Knowledge Management, Emotional Intelligence and Entrepreneurial Competency. Sustainability, 14(7), 4296. https://doi.org/10.3390/su14074296
Chávez Paz, E. Y., Suárez Quijano, J. C., García Salirrosas, E., & Apaza Tarqui, E. E. (2020). Inteligencia emocional e intención emprendedora de los estudiantes en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad Peruana Unión, filiales Lima, Juliaca y Tarapoto, 2016-II. Revista de Investigación Valor Agregado, 4(1), 29–42. https://doi.org/10.17162/riva.v4i1.1271
Druskat, V. U., & Wolff, S. B. (2001). Building the emotional intelligence of groups. Harvard business review, 79(3), 80–91. https://www.academia.edu/download/31593510/Building_the_Emotional_Intelligence_of_Groups.pdf
Enríquez Chugá, J. F., Pantoja Burbano, M. J., & Cuarán Guerrero, M. S. (2021). Investigaciones sobre inteligencia emocional en las empresas. Tendencias en las universidades ecuatorianas. Conrado, 17(81), 211–219.
Erbe, N. D. (2010). Advancing the Potential of Diversity for Innovation: International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation, 1(4), 22–35. https://doi.org/10.4018/jeei.2010100102
Goleman, D. (2013). La inteligencia emocional. B de Bolsillo.
Gómez-Duque, L. Á., Daza-Torres, J. D., & Arias-Pérez, J. (2023). Inteligencia de negocios y agilidad organizacional: ¿Son relevantes la toma de decisiones racional e intuitiva? Estudios Gerenciales, 181–191. https://doi.org/10.18046/j.estger.2023.167.5542
González Molano, C., & Martínez Campo, J. L. (2014). Gerencia estratégica e innovación empresarial: Referentes conceptuales. Dimensión empresarial, 12(2), 107–116. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-85632014000200009&script=sci_arttext
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (First edition). McGraw-Hill Education.
Ibarra-Ariza, L. M. (2017, mayo 3). Inteligencia emocional desde la perspectiva empresarial. https://www.semanticscholar.org/paper/Inteligencia-emocional-desde-la-perspectiva-Ibarra-Ariza/5782c630052e3b2d64980fbdb5b0dbaac036ac86
Orejuela Barberi, F. (2023). Gerencia de la felicidad: Innovación necesaria para una empresa socialmente rentable. Revista CIRIEC Colombia, 239–244. https://doi.org/10.58415/revciriec.v1n1a16
Raudales-García, E. V. (2023). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre inteligencia emocional en la base datos Scopus. Experior, 1(2), 174–184. https://doi.org/10.56880/experior12.6
THE FLASH CO. (2023, octubre 19). Tres retos de innovación a superar por tu empresa | LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/tres-retos-de-innovaci%C3%B3n-superar-por-tu-empresa-theflashco/
Valdés Bencomo, Y. D., Bulit Villafaña, M. Á., Balcárcel Mara, C., & Velasteguí López, L. E. (2021). Inteligencia Emocional: La nueva fórmula del éxito empresarial turístico en Cuba. Explorador Digital, 5(2), 135–146. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i2.1692
Winton, B. G., & Sabol, M. A. (2024). Opening up to innovation: Emotional intelligence as an intrapersonal resource. European Journal of Innovation Management, 27(1), 27–42. https://doi.org/10.1108/EJIM-12-2021-0597
Yuvaraj, S., & Srivastava, N. (2007). Are innovative managers emotionally intelligent? Journal of Management Research, 7(3), 169–178. https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:jmr&volume=7&issue=3&article=004
Zamorano, L. A. M., Frías, F. G., & Aulcy, L. V. (2018, agosto 28). Competencias emocionales directivas y competitividad en las organizaciones. https://www.semanticscholar.org/paper/Competencias-emocionales-directivas-y-en-las-Zamorano-Fr%C3%ADas/e427111a8e263b26529ef2b84eb85fb7468aabe3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.