Management of human talent and quality of service in the Provincial Municipality of Atalaya, Perú
DOI:
https://doi.org/10.36881/ri.v8i1.880Keywords:
Human talent management, Organizational Climate, responsiveness, service satisfaction, service qualityAbstract
The main problem of this research was the case of the low productivity that municipal management presents for various reasons such as lack of adaptation to changes, lack of commitment, lack of coordination, lack of training that impacts the attention of citizen requests, The purpose of this study was to establish the relationship between the management of human talent and the quality of service in the Provincial Municipality of Atalaya, in the year 2021. The main objective is to determine the relationship that exists between the management of human talent and quality of service in the Municipality of Atalaya during the year 2021 and as specific objectives to determine the relationship that exists between human talent management and efficiency, competence, capacity and satisfaction in the Provincial Municipality of Atalaya, the general hypothesis that showed the significant correlation between both variables: human talent management and quality of service in the Provincial Municipality of Atalaya, corresponding to the year 2021. As a methodological analysis, the quantitative method was used that assigned values to the variables and verified the results through numerical data through statistical analysis, the instrument used was the questionnaire known as “multidimensional range of human talent management (Bowles y Gintis, 2021) and quality of service” having as a non-experimental research design of a correlational type that was used in administrative collaborators, with a population of 354 collaborators of the Provincial Municipality of Atalaya, with non-probabilistic sampling, with a sample of 100 collaborators. The correlation of both variables was developed using the SPSS statistical program, with Rho Spearman, with a confidence level of 0.000; Therefore, the alternative hypothesis is accepted. The data show the relationship that exists with a significance level p=0.002 that is less than 5% (p<005). Therefore, the existence of a significant relationship between human talent management and service quality in the Provincial Municipality of Atalaya can be confirmed.
Downloads
References
Alcover de la Hera, C. M. (2015). Introducción a la psicología del trabajo. Editora Mcgraw-Hill.
Alzamora, J. C. (2021). Gestión del talento humano y calidad de servicio en la Municipalidad Provincial de Atalaya, Ucayali, 2021. [Tesis para optar el grado académico de magíster en gestión pública, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/74105
Anzola, O. L. (2018). La gestión de recursos humanos y la construcción de subjetividades en las nuevas condiciones de la economía. Universitas Psychologica, 17(1), 1–14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-1.grhc
Armas, Y. L. (2017). Gestión del talento humano y nuevos escenarios laborales. Universidad ECOTEC. https://www.ecotec.edu.ec/content/uploads/investigacion/libros/gestion-talento-humano.pdf
Caicedo, V. M., & Acosta, A. M. (2012). La gestión del talento humano y el ser humano como sujeto de desarrollo. Revista Politécnica, 8(14), 105–113. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/216
Córdova, É. (2014). La productividad del Perú es de las más bajas de la región.El comercio https://elcomercio.pe/economia/peru/productividad-peru-bajas-region-168820-noticia/
Crosby, P. (2018). Estrategias de Calidad y Competitividad. Universidad Central de Venezuela.
Galpin, T. J. (2013). Medir el desempeño. En La cara humana del cambio. Editora Diaz de Santos.
Hernández, R. F. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). México: McGRAW-HILL.
López, E. J. (2019). Calidad de servicio al usuario en la Red de Salud Pacífico Norte. Chimbote. [Tesis para obtención de grado de Magíster en Gestión Pública, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/40250?show=full
Morgan, J. (2015). La evaluación de desempeño en las empresas y la resilencia. Universidad Fidélitas.
Robbins, S. (2014). Administración. 12va. Edición. Pearson.
Urquía, A. (2017). Gestión del talento humano y calidad del servicio en el Centro de Salud “Villa Victoria Porvenir, Surquillo". [Tesis para optar el grado académico de magíster en gestión pública, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/7270?locale-attribute=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.