Community vinculation during the COVID-19 pandemic through a project in the Universidad Intercultural de Puebla
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.733Keywords:
educación Intercultural,, COVID-19, Formación académica, Actitud emprendedora, Incubadoras, Vinculación.Abstract
This article presents the results of the "Think historically about the community vinculation in the UIEP south unity" project, which was implemented during pandemic times, between february 2020 and december 2022, the months with massive infection rates of the COVID-19 virus, in the Intercultural University of the State of Puebla (UIEP). It shows the work of four brigades of indigenous students developed in the south unity, located in locality San Marcos Tlacoyalco of the municipality of Tlacotepec de Benito Juárez in the southeast of the state of Puebla. The project, despite its great complications, survived the pandemic period. The theoretical focus of the project is historic-cultural, the results have been presented in digital platforms of the UIEP for its educational community and to get to know the vinculation work made in the indigenous town ngigua during the pandemic.
Downloads
References
Baronet, B. (2019). Estudiar vinculándose con la comunidad originaria. En Barone, B. & Bermúdez, F. (eds.) La Vinculación comunitaria en la formación de profesionales indígenas en México (pp. 27-58). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Casillas, L. y Santini, L. (2006). Universidad Intercultural, modelo educativo, Secretaría de Educación Pública- Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es.
Dietz, G. & Mateos, L. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México, Secretaría de Educación Pública-Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.
Dirección General de Educación Superior Universitaria e Intercultural (2023, 16 de abril). https://dgesui.ses.sep.gob.mx/
Galán, F. (2020). Etnociencia, historia ngigua y COVID-19. La migración de lo presencial a lo virtual de un curso universitario en el contexto de la pandemia. En Galán, F. & Martínez, S. & López, G.& Gámez, A. (ed) El caminar de los ngiguas durante la pandemia Covid 19, Aproximaciones históricas, etnográficas, educativas y discursivas, (48-74) Universidad Intercultural del Estado de Puebla. https://www.academia.edu/45681842/Etnociencia_historia_ngigua_y_COVID_19_La_migraci%C3%B3n_de_lo_presencial_a_lo_virtual_de_un_curso_universitario_en_el_contexto_de_la_pandemia
Galán, F. & Villanueva V. (2021). Proyectos de vinculación comunitaria bajo un enfoque en Antropología Histórica en la UIEP sur, Ra Xim Hai (245-263) https://drive.google.com/file/d/1DSNPDFWaBL54xPBqNDCH0WngS2dLagXX/view
Gámez, A. (2006). Popolocas. México: Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas. inpi.gob.mx/2021/dmdocuments/popolocas.pdf
Gámez, A. (2021). La región ngigua, un territorio sociocultural. A manera de introducción. En Galán, F.& Martínez, S. & López, G. & Gámez, A. (ed) El caminar de los ngiguas durante la pandemia Covid 19, Aproximaciones históricas, etnográficas, educativas y discursivas, (13-30) Universidad Intercultural del Estado de Puebla. (2) El caminar de los ngiguas durante la pandemia Covid 19. Aproximaciones históricas, etnográficas, educativas y discursivas | Felipe Javier Galán López - Academia.edu
Gobierno de México (2023a, 30 de octubre). Todo sobre el Covid 19. https://coronavirus.gob.mx/
Gobierno de México (2023b, 16 de abril). Jornada Nacional de Sana Distancia, Secretaría de Salud: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/541687/Jornada_Nacional_de_Sana_Distancia.pdf
Gobierno de México (2023c, 10 de noviembre). Tlacotepec de Benito Juárez https://datamexico.org/es/profile/geo/tlacotepec-de-benito-juarez#:~:text=La%20poblaci%C3%B3n%20total%20de%20Tlacotepec,14%20a%C3%B1os%20(6%2C174%20habitantes).
Gobierno de Puebla (2021). Modelo educativo híbrido en el Estado de Puebla, julio de 2021, https://sep.puebla.gob.mx/index.php/component/k2/modelo-educativo-hibrido-en-el-estado-de-puebla-educacion-superior-ciclo-escolar-2021-2022
Huerta, G. (2021). Discursos y metáforas interculturales. Facultad de Filosofía y Letras, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
INEGI (2020, octubre 30) Tlacotepec de Benito Juárez. https://www.inegi.org.mx/app/buscador/default.html?q=Tlacotepec+de+Benito+Juarez#tabMCcollapse-Indicadores
López, G. & Galán, F. & Ramos, M. (2022). Etnografía de los afectos entre madres estudiantes ngiguas en la UIEP en San Marcos Tlacoyalco en tiempos de Covid. En Mena, R. & Navarro, S. & Ramos, D. & Saldívar, A. (ed.) Enseñanza Superior en Tiempos de Pandemia, (309-333), El Colegio de la Frontera Sur-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Mena, A. & Ramos, D. (2022). Innovación tecnológica en tiempos de pandemia. En Mena, R. & Navarro, S. & Ramos, D. & Saldívar, A. (ed.) Enseñanza Superior en Tiempos de Pandemia, (25-50), El Colegio de la Frontera Sur-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Navarro, S. (2018). Perspectivas y alcances de la vinculación comunitaria. El caso de la Universidad Intercultural de Chiapas, Unidad Oxchuc. LiminaR, 16(1), 88-102. https://doi.org/10.29043/liminar.v16i1.566
Salmerón, F. (2019). Historia de las Universidades Interculturales en México. En Lloyd M. (Eds) Las Universidades Interculturales en México, historia, desafío y actualidad, (pp. 43-68), Universidad Nacional Autónoma de México.
Semo, E. (2006). Historia Económica de México. Los orígenes, de los cazadores y recolectoras a las sociedades tributarias. Universidad Nacional Autónoma de México.
Saavedra, M. & Villegas, I. & Mateos, L. & Dietz, G. (2023). Educación intercultural en tiempos de pandemia. Experiencias inmediatas para atenuar la deserción escolar desde un enfoque interseccional de interculturalidad-género-etnicidad. En Mena, R. & Navarro, S. & Ramos, D. & Saldívar, A. (ed.) Enseñanza Superior en Tiempos de Pandemia, (pp. 25-50), El Colegio de la Frontera Sur-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Treviño, E. (2023). Políticas, aprendizajes y paradojas en la educación superior frente a la digitalidad acelerada por la pandemia COVID-19. En Cisneros, J. (2023) Problemas emergentes de la educación digital en el contexto de la pandemia de Covid-19, (pp. 179-202), Universidad Autónoma Metropolitana.
Universidad Intercultural del Estado de Puebla (2023, 10 de noviembre). Licenciatura en Lengua y Cultura, https://www.uiep.edu.mx/pagina4/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felipe Javier Galán López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.