An initiative for collaboration and participation in the professional field: “Women Engineers”
DOI:
https://doi.org/10.36881/ma.v3i2.1045Keywords:
women, engineering, community, collaborationAbstract
The Sustainable Development Goals (SDGs) are a call for all of us to act to end poverty, care for the planet, and help people live better lives and have more opportunities around the world. Specifically, Sustainable Development Goal 4 establishes the guarantee of inclusive education. In this regard, this study proposes a qualitative investigation aimed at identifying studies of network initiatives, groups, or communities of support and collaboration for women in engineering education programs in Mexico. A documentary analysis method with a descriptive and exploratory approach is used, where a literature review is conducted, and the case study of Women Engineers is presented. The results show that various studies have documented the challenges women face in their entry and retention in STEM disciplines; only a few results focus specifically on engineering. Inclusion, gender equity, and interculturality are holistic aspects of the role of women in higher education. However, a new line of research remains open in the field of sisterhood and the culture of peace, focusing on STEM disciplines and engineering.
Downloads
References
Aguilar, N. T., Habib-Mireles, L., y Ancira, C. G. (2022). Percepciones de género de mujeres y hombres de las carreras de ingeniería. Similitudes y diferencias. Universidad y Sociedad, 14(5), 10-19. https://www.mendeley.com/catalogue/ec15c573-f59b-38e7-a21a-e14f643b8b16/
AMIIF. (2021). Datos sobre mujeres mexicanas en STEM. AMIIF; Asociación Mexicana de Industrias de Investigación Farmacéutica, A. C. https://amiif.org/datos-sobre-stem-en-mexico/
Aragón-Macías, L., Arras-Vota, A. M. G. y Tarango, J. (2023). Cultura de género en instituciones de educación superior: percepción del personal docente. Revista de estudios de género, la ventana, 57. 108-145. https://doi.org/10.32870/lv.v7i57.7549
CertiProf. (2025). Scrum Foundation Professional Certification, SFPC (2020). [Internet]. https://certiprof.com/pages/sfpc-scrum-foundation-certification-spanish?srsltid=AfmBOorMpp-H3zqDnL0EIPG3fhjF1w3GfMllTE1PJsr5QUp7HU07g5AF
García-Holgado, A., y García-Peñalvo, F. J. (2022). Mujeres en STEM en la Educación Superior. Editores García-Peñalvo, JF, García-Holgado, A., Dominguez A. y Pascual J., Lecture Notes in Educational Technology. pp. 1-19. https://link.springer.com/10.1007/978-981-19-1552-9
García-Silva, E., García-Holgado, A., y Sánchez-Gómez, M. C. (2023). Mujeres indígenas en la educación superior en STEM: Un estudio de caso en Oaxaca. En Apuntes de Tecnología Educativa (pp. 1229-1237). Springer Science and Business Media Deutschland GmbH. https://doi.org/10.1007/978-981-99-0942-1_129
Hernández-Cruz, L. M. (2025). Responsable de la comunidad Mujeres Ingenieras. [Internet]. https://orcid.org/0000-0002-0469-5298
Hernández-Cruz, L. M., Mex-Álvarez, D. C., Llanes-Chiquini, C. M. y Fuentes-Caraveo, E. (2024). El liderazgo en la formación profesional de Ingenieros en Sistemas Computacionales. Handbooks Engineering and Society TXXIII 8. ECORFAN, México. https://doi.org/10.35429/H.2024.8.106.113
Hernández Herrera, C. A., y Hernández Herrera, M. C. (2023). Revelando la brecha de género en STEM: experiencias de mujeres egresadas de un Instituto Tecnológico Federal. Acta Universitaria, 33, 1-14. https://doi.org/10.15174/au.2023.3862
Loría-Lizama, S. O. y Villagómez-Valdés, G. I. (2023). Retos y oportunidades para la permanencia de mujeres en ingeniería en instituciones tecnológicas en Yucatán: Una mirada desde la perspectiva de género. Antrópica: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 9(17). 171-194. https://www.redalyc.org/pdf/7238/723878082008.pdf
Martínez-Huerta, H., Chavarría-Garza, W. X., Aquines-Gutiérrez, O., y Santos-Guevara, A. (2024). Explorando la brecha de género: Motivación, procrastinación, entorno y rendimiento académico en un curso introductorio de física en una universidad privada centrada en el ser humano en el noreste de México: un estudio de caso. Ciencias de la Educación, 14 (2). 1-11. https://doi.org/10.3390/educsci14020186
Mata-Santel, J. (2023). Mujeres universitarias: experiencias de estudiantes sobre la construcción de la representación de las mujeres a partir de las prácticas espaciales cotidianas en la BUAP, México. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8 (36), e2301020. https://doi.org/10.46652/rgn.v8i36.1020
Mendeley (2025). Mendeley. [Internet]. https://www.mendeley.com/?interaction_required=true
Mujeres Ingenieras. (2025). Mujeres Ingenieras: una comunidad que inspira en la Facultad de Ingeniería. Universidad Autónoma de Campeche. [Internet]. https://www.facebook.com/profile.php?id=61566844695028
Navarrete-Sánchez, M., Rosales-Escobar, M. y Garcés-Rodríguez, A. (2024). Estrategias Para La Permanencia De Mujeres Estudiando Ingeniería. Revista Electrónica ANFEI Digital, 11(16), 459-461.
Organización de las Naciones Unidas (2025a). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos [Internet]. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Organización de las Naciones Unidas (2025b). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Metas del Objetivo 4 [Internet]. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Ortiz-Martínez, G., Vázquez-Villegas, P., Ruiz-Cantisani, MI, Delgado-Fabián, M., Conejo-Márquez, DA, y Membrillo-Hernández, J. (2023). Análisis de la retención de mujeres en programas STEM de educación superior. Comunicación de Humanidades y Ciencias Sociales, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01588-z
Recio, Sonia (2021). Visibilizar a las mujeres en la ciencia, clave para estrechar la brecha de género. Ediciones EL PAÍS S.L. [Internet]. https://elpais.com/tecnologia/2021-11-02/visibilizar-a-las-mujeres-en-la-ciencia-clave-para-estrechar-la-brecha-de-genero.html
Roncal-Vattuone, X. (2023). Educación y Ciencia en México. Los desafíos de la “Cuarta Transformación”. Mujer Andina, 1(2), 179–197. https://doi.org/10.36881/ma.v1i2.723
Redalyc (2025). Redalyc. [Internet]. https://www.redalyc.org/
UNESCO. (2019). Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649
UNESCO (2023). Niñas, mujeres y STEM: Cómo la Fundación Ingeniosas ayuda a descubrir vocaciones en ciencias y tecnología en Chile y América Latina. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [Internet]. https://www.unesco.org/es/articles/ninas-mujeres-y-stem-como-la-fundacion-ingeniosas-ayuda-descubrir-vocaciones-en-ciencias-y
Universidad Autónoma de Campeche (2022). UACAM. Plan de Desarrollo Institucional 2022-2026. [Internet]. https://pla.uacam.mx/view/paginas/4440
Universidad Autónoma de Campeche (2025a). UACAM. Misión y Visión. [Internet]. https://uacam.mx/paginas/ver/7
Universidad Autónoma de Campeche (2025b). UACAM. Dirección de Estudios de Posgrado e Investigación. [Internet]. https://gestionadministrativa.uacam.mx/view/paginas/2247
Vázquez-Hernández, Mónica. (2025). Ciencia y género: la urgencia de sumar más mujeres a las STEM. Gaceta UNAM. [Internet]. https://www.gaceta.unam.mx/ciencia-y-genero-la-urgencia-de-sumar-mas-mujeres-a-las-stem/
Vega-Osuna, L. A., Vega-Esparza, R. M., Alvarado-Peña, L. J., Ramírez-Gómez, J. F., Muñoz-Castorena, R. V., y Reyes-Bazúa, X. (2025). Liderazgo de la mujer en áreas STEM: Clave para la promoción de la inclusión y la diversidad. Mujer Andina, 3(2), e030201. https://doi.org/10.36881/ma.v3i2.987
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The content of the publications is the responsibility of the authors. The journal allows authors to maintain copyright on published articles and documents. The license used is Commons Attribution-NonCommercial International License. CC BY NC