Educational innovation and institutional transformation (Univeridad Privada Domingo Savio, Santa Cruz, Bolivia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.666

Keywords:

higher Education, educational innovation, teaching, learning

Abstract

This article aims to explore innovation and adaptation in higher education, using the experience of the Universidad Privada Domingo Savio in Santa Cruz, Bolivia, as a case study. In the context of the global COVID-19 pandemic and the emerging challenges for professional training, lifelong learning strategies were investigated in response to the persistence of traditional educational models, addressing technological competencies, the use of active methodologies, curricular flexibility, and the implementation of advanced pedagogical approaches. The methodological process used was action research. The results of the study highlight institutional transformation processes that led to improvements in academic quality, digital literacy, and the effective use of educational platforms. In conclusion, this study highlights that the management of educational innovation in Bolivia is a dynamic process of continuous improvement of academic practice. The University's experience is considered a benchmark of adaptation and evolution in the field of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abizanda, B., Almeyda, G., Arias Ortiz, E., Berlanga, C., Bornacelly, I., Bos, M.S., Díaz, E.K., Dueñas, X., Elacqua, G., Elías, A., Fernández-Coto, R., Frisancho, V., García Moreno, V.A., Hernández Cardozo, J.C., Hincapié, D., Margitic, J.F., Mateo-Berganza Díaz, M.M., Morduchowicz, A., Muñoz, F.C., Näslund-Hadley, E., Ruiz-Arranz, M., Thailinger, A., Valverde Rodríguez, F.J., Vezza, E., & Zoido, P. (2022). ¿Cómo reconstruir la educación postpandemia? Soluciones para cumplir con la promesa de un mejor futuro para la juventud. Journal of Travel Research, 59(8), 1423-1436. https://doi.org/10.18235/0004241

Area, M., Bethencourt Aguilar, A., & Martín Gómez, S. (2023). HyFlex: Enseñar y aprender de modo híbrido y flexible en la educación superior. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 26(1), 141–161. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34023

Alles, M. A. (2007). Desarrollo del talento humano basado en competencias Ediciones Granica SA.

Consejo Nacional de Acreditación. (2020). Educación superior en tiempos de pandemia (Documento de reflexión) [Documento PDF]. Ministerio de Educación Nacional de la República de Colombia.

Congreso Internacional de Metodologías Activas. (2021, July 9). El Deber; El Deber. https://eldeber.com.bo/universidades/congreso-internacional-de-metodologias-activas_238446

Daza, W. G. I. (2021). COVID-19 y educación superior en Bolivia. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 31(78), 123-148. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1024

De Luca, M. P. (2020). Las aulas virtuales en la formación docente como estrategia de continuidad pedagógica en tiempos de pandemia. Usos y paradojas. Análisis Carolina, (33), 1-12. https://doi.org/10.33960/AC_33.2020

Buendía, A. (2020). Desafíos de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. REPORTE CESOP, 132, 25-32. https://www.researchgate.net/profile/Abigail-Rodriguez-Nava/publication/346642075_COVID-19_La_humanidad_a_prueba/links/5fd52c1445851553a0b15466/COVID-19-La-humanidad-a-prueba.pdf#page=26

El deber, UPDS la Universidad que se reinventa, transforma y evoluciona. El Deber [en línea], https://eldeber.com.bo/universidades/upds-la-universidad-que-se-reinventa-transforma-y-evoluciona_262462.

Flores, Ángela, & García, Andrés. (2017). Sistema de aprendizaje ubicuo en ambientes virtuales. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 27-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000200003&lng=es&tlng=es.

Freire, P. (1994). La naturaleza política de la educación. Planeta-Agostini.

Gómez Hurtado, I., García Rodríguez, M. del P., González Falcón, I., & Coronel Llamas, J. M. (2020). Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), 415-433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Konopka, C. L., Adaime, M. B., & Mosele, P. H. (2015). Active teaching and learning methodologies: some considerations. Creative Education, 6(14), 1536. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.614154

Ortiz, M., & Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio abierto, 17(4), 615-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12217404

Pardo, H., & Cobo, C. (2022). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido postpandemia. Outliers School. Barcelona. Pp. 74. Espacio Abierto, 30(3), 246–248. https://www.redalyc.org/journal/122/12268654012/html/

Pech, S. H. Q., Chan, G., & Cabrera, W. R. R. (2021). Desarrollo de la competencia digital en profesores universitarios. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 83-114. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16005

Prensky, M. (2015). El mundo necesita un nuevo currículo. Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. SM.

Rivas, A. (2019). ¿Quién controla el futuro de la educación? Siglo XXI Editores.

Román, J. A. M. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 50, 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Tapia-Repetto, G., Gutiérrez, C., & Tremillo-Maldonado, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 37-43. https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Eco ediciones.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). ECOE.

Valdivia-Vizarreta, P., & Noguera, I. (2022). La docencia en pandemia, estrategias y adaptaciones en la educación superior: Una aproximación a las pedagogías flexibles. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (79), 114-133. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2373

Valverde-Berrocoso, Jesús; Balladares-Burgos, Jorge (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 23, 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04

Villaseñor, M. G. E., Hernández, R. M. N., & García, R. E. R. (2022). Educación híbrida, uso de tecnología ¿estamos preparados para el cambio de paradigma? Innovación Digital Educativa, 194-201. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Ve1ZEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA194&dq=Educaci%C3%B3n+h%C3%ADbrida,+uso+de+tecnolog%C3%ADa+%C2%BFestamos+preparados+para+el+cambio+de+paradigma%3F+&ots=G24cXsW0eb&sig=0rdm0IC27EFbOWG1b7MDpdCJox4#v=onepage&q&f=false

World Economic Forum Annual Meeting. (2023). World Economic Forum Annual meeting. https://www.weforum.org/events/world-economic-forum-annual-meeting-2023/

Published

2023-12-13

How to Cite

Landriel Pedraza , J. A., Rodríguez Vargas, A. A., & Meneses Ayllon, B. (2023). Educational innovation and institutional transformation (Univeridad Privada Domingo Savio, Santa Cruz, Bolivia). Yachay, 12(2), 78–85. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.666

Issue

Section

Scientific Articles