Educational intervention: strengthening environmental awareness for the sustainability of megadiversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.750

Keywords:

educational intervention, environmental awareness, sustainability, megadiversity

Abstract

The objective of this research was to carry out an educational intervention with the purpose of enhancing the participants' knowledge about the importance of caring for the environment and megadiversity in the country. The aim was to generate a protective awareness that permeates their role as citizens and future professionals in their respective fields of work. This work presents a deductive logical, with a descriptive scope and quantitative approach. The sample included 20 participants from the Pharmacy and Biochemistry professional career at the Scientific University of the South (Lima - Peru) who are in the second year of professional training. The survey was used as a technique and the questionnaire as an instrument, this being executed in two different instances. At the beginning of the test application, it was found that the participants reached: an insufficient level 50%, in process 35%, satisfactory 15% and outstanding 0%, after carrying out the educational intervention and applying the test again the following was reached: insufficient level 0 %, in progress 10%, satisfactory 30% and outstanding 60%. The knowledge of the participants about the importance of caring for the environment and megadiversity in the country was enhanced, and positive awareness was generated about the protection of our ecosystem from our position as citizens and professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alva, W. Obregón, R. Ruiz, S. (2017) La educación ambiental como estrategia para disminuir la deforestación y degradación del bosque tropical en Tingo María. Revista de Investigación de la Amazonia RevIA, 7(4), 1-4. https://revistas.unas.edu.pe/index.php/revia/article/view/137

Burgo, O. León, J. Cáceres, M. Perez, C. Espinoza, E. (2019). Algunas reflexiones sobre investigación e intervención educativa. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(1), e383. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572019000500003&script=sci_arttext

Carabias, J. (2019). Políticas económicas con sustentabilidad ambiental. Revista de Economía UNAM, 16(46), 118-125. https://www.scielo.org.mx/pdf/eunam/v16n46/1665-952X-eunam-16-46-118.pdf

Castillo, E. (2015) Intervención educativa para mejorar la cultura ambiental y fitoterapéutica en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de la provincia de Julcán, La Libertad. In Crescendo. Institucional, 6(2), 114-125. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5294096.pdf

Conopoima, Y. (2021) El papel de la familia en la formación de valores ambientales. Revista Metropolitana de ciencias aplicadas, 4(3), 79-88. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/441

Díaz, Y. Vargas, M. Quintana L. (2020) Efectividad de una Intervención educativa sobre el nivel de conocimiento de la COVID-19 en adultos mayores. Universidad Médica Pinareña, 16(3), e570. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7552322.pdf

EDECA (2022) Centro de estudios de posgrado en psicología educativa. Intervención educativa: Que es, tipos y como aplicarla. https://edecaformacion.com/intervencion-educativa-que-es-tipos-y-como-aplicarla-en-el-aula

Estrada, J. Amargós, J. Reyes, B.Guevara, A. (2010). Intervención educativa sobre lactancia materna. Revista Archivo Médico de Camagüey. Vol.14 (N°2) https://medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/3498/2899

Martínez, I. Vázquez. I. Álvarez. Y. (2022) Impacto de una intervención educativa en diabéticos tipo 2. Medicentro Electrónica, 26(2) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S102930432022000200458&lng=es&tlng=en

Menor, J. Aguilar, M. Mur, V. Santana, C. (2017). Efectividad de las intervenciones educativas para la atención de la salud. Revisión sistemática. Medisur, 15(1), 71-84. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000100011

Perez, J. (2020) Causas de la pérdida global de biodiversidad. Revista de la Asociación Colombiana de ciencias Biológicas, 1(32), 183-198. https://doi.org/10.47499/revistaaccb.v1i32.219

Pulido, V. Olivera, E. Farias, E. Chirinos, A. Reynaga, a. Ruiz. R (2020). Conservación de las aves amenazadas que habitan en los Pantanos de Villa, Lima, Perú. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 7(2), 87-97. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2020v7n2.009

Rodríguez, O. Louzado, E. Espíndola, A. Rodríguez, O. (2010) Intervención educativa sobre infecciones respiratorias agudas. Revista Archivo Médico de Camagüey, 14(3) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552010000300015&lng=es.

Ruiz, G. Peralta, O. De la Rosa, G. (2019). Impacto de una intervención educativa en el conocimiento del cáncer de mama en mujeres colombianas. Revista Cubana Salud Pública, 45(3). https://www.scielosp.org/article/rcsp/2019.v45n3/e1157/es/

Veracierto, R. Delgado. Ormaza, M. Cevallos. Armas. V. (2021). Educación ambiental y ruralidad: Reflexiones para el contexto ecuatoriano. Revista EDUCARE, Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(2), 446-465. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1528

Villanueva, C. (2014) Efectividad de una intervención educativa en el conocimiento y actitudes sobre el cuidado del medio ambiente en estudiantes de secundaria. Gaceta Científica, 2(1), 32–36. https://doi.org/10.46794/gacien.2.1.369

Yerren, W. (2018) Efecto de una Intervención educativa de enfermería en el nivel de conocimientos en lactancia materna exclusiva a madres de niños menores de 6 meses en el Centro de Salud Milagro de la Fraternidad- Independencia, 2018. [Tesis para obtener el título de licenciada en enfermería]. Universidad Cesar Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/18010

Published

2023-12-13

How to Cite

Pineda Pérez , N. M., Villanueva Blas , L. F., Aquino Nostades , E., Peña Portocarrero , E. J., Macedo Sucari , R., & Caballero, R. E. (2023). Educational intervention: strengthening environmental awareness for the sustainability of megadiversity. Yachay, 12(2), 104–108. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.750

Issue

Section

Scientific Articles