Academic culture: the ability to read and write as an influence on the teaching practice of university teachers

Authors

  • Carlos Maximo Tamayo Vargas Articulo
  • Verónika Stephanie Florez Rondán

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.576

Keywords:

Academic culture, Writing, Reading, University teachers

Abstract

An issue that has received little direct attention in our country so far is that related to the culture of the teaching profession. In the university environment, reading is essential for learning and to satisfy learning needs, so reading is classified as a primary means of obtaining information, for learning and for practice. Practical reading and writing constitute the first of the academic culture, but this culture, in our opinion, acquires specific aspects of specialized training in education and scientific reading and writing in this sense, and ultimately repeating the research proposal that is coming developing in many universities in the country, seeks to find new research scenarios and reflect on what is constitutive of academic culture through the practice of reading and writing in our universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albertin, P., Rostan, C., & Cañabate, D. (2012). Cultura académica. valores del aprendizaje universitario. Proyecto piloto realizado en los estudios de Psicología de la universidad de Girona. Jornades de bones practiques, (1), 1–9.
Arrieta, L. (2014). Caracterización de la cultura académica en la Universidad de Cartagena. Visitas al patio, (8), 79–97. Recuperado de https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/visitasalpatio/article/viewFile/1762/1582
Bourdieu, P., & Passeron, J. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura (2da ed.). Buenos Aires: Editorial Argentina.
Bustamante, C., & Rivero, N. (2018). El Ingreso a la Cultura Académica y su Aprendizaje . Implicancias , Consecuencias y Desafíos en la Universidad. Congreso Internacional de la Facultad de Psicología, 3(3), 319–333.
Camargo, Z., Uribe, G., & Zambrano, J. D. (2013). Prácticas de lectura y escritura en la universidad colombiana: El caso de la Universidad de Quindío. Sophia, (9), 95–108.
Cañón, L., Mancera, J., & Ruiz, N. (2010). La lectura de textos académicos en la formación universitaria de docentes: Entre supuestos y estrategias. Pedagogía y Saberes, (33), 127–138. https://doi.org/10.17227/01212494.33pys127.138
Carlino, P. (2004). Escribir a través del currículum: tres modelos para hacerlo en la universidad. Lectura Y Vida, 25(1), 16–27.
Carlino, P. (2005). Escribir , leer , y aprender en la universidad . Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica de Argentina, I, 1–9. Recuperado de http://www.relacionesdeltrabajo.fsoc.uba.ar/prod/alfabetizacion academica.pdf
García, N. (2008). Lectura, escritura, cultura académica y formación de docentes. Nodos y nudos: revista de la Red de Calificación de educadores, Vol. 3, pp. 81–91. https://doi.org/10.17227/01203916.1389
García, N. (2011). Cultura académica y prácticas de lectura y escritura, a propósito de la formación universitaria de docentes. Pedagogía y saberes, (34), 117–139.
Goodman, K. (1967). Reading : A Psycholinguistic Guessing Game. Theoretical Models and Processes of Reading, 6, 126–135.
Milicic, B. (2004). La cultura profesional como condicionante de la adaptacion de los profesores de física universitaria a la enseñanza (Universidad de Valencia). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/26604848_La_cultura_academica_coo_condicionante_del_pensamiento_y_la_accion_de_los_profesores_universitarios_de_Fisica
Mockus, A., Hernández, C., Granes, J., Charum, J., & Castro, M. C. (1997). Las Fronteras de la escuela. Revista Educacion y Pedagogia, 12, 368–381.
Preciado, F. (2015). Cultura académica. La relación de sentido entre el académico y su institución. ResearchGate, 8(30), 37–48.
Ricoeur, P. (2006). Teoria de la interpretacion. Discurso y excedente de sentido (6ta ed.). Mexico.
Soriano, R. M. (2010). Nueva cultura académica en las universidades públicas (A. Hernandez, Ed.). México.
Viloria, E., & Galaz, J. (2004). Campos, profesiones y cultura académica en una universidad pública mexicana: el caso de ingeniería. 1–10.

Published

2022-12-28

How to Cite

Tamayo Vargas, C. M., & Florez Rondán, V. S. (2022). Academic culture: the ability to read and write as an influence on the teaching practice of university teachers. Yachay, 11(1), 599–603. https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.576

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.