Talk about interculturality and intercultural higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.866

Keywords:

Intercultural education, Contexts, Interculturality

Abstract

Intercultural higher education is a melting pot of multiple experiences to share, perhaps some are not so pleasant, others continue to be a demand for the recognition and emergence of everyone being equal, independent of cultural issues. What is presented in this document is a brief reflection on this topic taking into account the review of some related documents. From a distance, persistence has managed to make significant advances more than anything in education issues, where access to classrooms is considered an achievement. However, there are still differences in terms of translation, interpretation and the construction of knowledge, as Boaventura de Sousa Santos mentions, “the demand for new processes of production and valuation of valid knowledge, scientific and non-scientific, and for new relationships.” between different types of knowledge”. This claim is based on the absence of the realities of the actors that converge in the classrooms that are integrated under the differences that reproduce asymmetries where the value of the cultural context is very reduced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achinte, A. (2012). Epistemes “otras”: ¿epistemes disruptivas? KULA. Antropólogos del Atlántico Sur revista de antropología y ciencias sociales.

Corona, S. (2019). La producción horizontal del conocimiento, CALAS, Universidad de Guadalajara. http://calas.lat/es/publicaciones/afrontar-las-crisis/sarah-corona-berkin-la-producci%C3%B3n-horizontal-del-conocimiento

Crispín Bernardo. M y Ma. José Athié Martínez (2006). ¿Qué es eso de la educación intercultural? Revista Didac, 47. https://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=13&id_articulo=152

De Sousa Santos B. (2018). Prologo, Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras. Tomo I. Coords. Xóchitl Leyva, Jorge Alonso, R. y otros, CLACSO, México.

Fornet-Betancourt R. (2021). Interculturalidad, migración y educación en el mundo contemporáneo. Conferencia presentada en el II Coloquio Internacional Educación e Interculturalidad, en la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca/ESP, en abril de 2019. ETD- Educação Temática Digita.

Fornet-Betancourt, R. (2009). La pluralidad de conocimientos en el diálogo intercultural En: Interculturalidad crítica y descolonización Fundamentos para el debate. Jorge Viaña y otros coords. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello (III-CAB). Bolivia.

Fornet-Betancourt, R., Saldaña, R. y Salas, R. (2021). Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy. Campos en Ciencias sociales, 9(1).

Fornet-Betancourt, R., Saldaña, R., Salas, R. (2020). Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy. Campos en Ciencias sociales, 9(1), 1-22. https://doi.org/10.15332/25006681.6919

Fricker, M. (2017). Injusticia epistémica: El poder y la ética del conocimiento. Herder Editorial, S.L.

Garcés, F. (2009). De la interculturalidad como armónica relación de diversos, a una interculturalidad politizada, En; Interculturalidad crítica y descolonización Fundamentos para el debate. Viaña Jorge, Raúl Fornet Betancourt y otros. III-CAB. Bolivia.

Jozami, A. (2016). Presentación; Educación Superior y Pueblos Indígenas, En América Latina Experiencias, interpelaciones y desafíos. Daniel Mato, Coordinador. UNAM, UNTREF, IESALC.

López, L. E. (2022). Prologo: Hacia una educación digna desde nuevos horizontes de sentido. En: Epistemologías e interculturalidad en educación. Ana Laura Gallegos y Carlo Rosa. Coordinadores. iisue. UNAM.

Mato, D. (2016). Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina. Interpelaciones, avances, problemas, conflictos y desafíos. En: América Latina Experiencias, interpelaciones y desafíos. Daniel Mato, Coordinador. UNAM, UNTREF, IESALC.

Ortiz, D. (2015). La educación intercultural: el desafío de la unidad en la diversidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 18, 91-110. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846095006.pdf

Pérez Moira (2019). Violencia epistémica: reflexiones entre lo invisible y lo ignorable. Revista de Estudios y Políticas de Género. Universidad Nacional de Tres de Febrero - Universidad de Buenos Aires. CONICET.

Quichimbo, F. F., Flores Bonilla, L. G., Tuapante Lojano., G. C., & Condo Medina, M. G. (2024). Interculturalidad y Educación Superior en el contexto latinoamericano: una revisión sistemática. Universidad y Sociedad, 16(2), 203-214. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4387

Romero Losacco, J. (Comp). (2020). Advertencia editorial. Presentación del compilador. En: Pensar distinto, pensar de(s) colonial. 1. ª edición digital, Fundación Editorial El perro y la rana.

Romero, F., López, G., Valdez, L. (2020). ¿Qué profesor, para que educación? experiencias desde la educación intercultural. En: María Guadalupe Ibarra Ceceña y Francisco Antonio Romero Leyva (coord.). Estudios de género y experiencias en educación intercultural. Universidad Autónoma Indígena de México.

Romero, F., Valdez, L. (2023). La educación intercultural y los saberes: una alternativa para educar desde la experiencia de los pueblos originarios. En: Francisco Antonio Romero Leyva, Claudia Selene Castro Estrada, Miguel Ángel Sámano Rentería (coord.). Educación intercultural y pueblos originarios. Astra. UAIM. México.

Vélez, B. (2014). Otras formas de soñar el mundo En: Pensamientos del sur. Centro interuniversitario de investigación e intervención social. Editorial Abierta (FAIA) - CIIIS.

Published

2024-06-30

How to Cite

Romero Leyva, F. A. (2024). Talk about interculturality and intercultural higher education. Yachay, 13(1), 32–38. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.866

Issue

Section

Scientific Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.