Migration and intercultural identity education: The case of indigenous students at the Autonomous Indigenous University of Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1168

Keywords:

migration, intercultural education, indigenous peoples

Abstract

This article reflects on the relationships between migration, cultural identity, and intercultural education within the context of higher education for Indigenous migrant students at the Autonomous Indigenous University of Mexico (UAIM) in Sinaloa. The general objective was to elucidate the tensions and identity-related resistances experienced by Indigenous youth within the institution, from an educational and legal perspective, using a qualitative, documentary methodology. The findings reveal structural tensions between the institutional model of interculturality and Indigenous students. These structural tensions manifest as linguistic discrimination, symbolic exclusion, and normative obstacles. Indigenous students activate strategies of cultural resistance that allow for the reconfiguration of their identities. It is concluded that the UAIM represents a strategic space for the development of transformative intercultural education; its consolidation requires institutional policies consistent with legal frameworks and the cultural realities of Indigenous peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, K. Samacá, J. y Riquelme, L (2023). Educación Superior: desafíos de la docencia en contextos indígenas e interculturales. Fundación Cesgrao. https://doi.org/10.1590/S0104-40362025003304423

Bartolomé, M. A. (2008) Procesos interculturales. Antropología política del pluralismo cultural en América Latina. Siglo XXI Editores. https://es.scribd.com/document/379446912/Procesos-Interculturales

Bengoa, J. (2007). Los pueblos indígenas: El camino de la interculturalidad. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://igualdad.cepal.org/sites/default/files/2022-02/8.%20CC_Pueblos%20ind%C3%ADgenas_es_0.pdf

Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Editorial Norma. https://laboratoriociudadut.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf

Carbonell, M. (2004). Constitución y pluralismo jurídico. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6079/23.pdf

Cárdenas, E. P. (2014). Migración interna e indígena en México: enfoques y perspectivas. Intersticios Sociales, (7), 1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=421739500003

Castellanos, C., & Marín, J. (2023). Identidad y migración en jóvenes indígenas universitarios. Revista Interculturalidad, 10(2), 121-139. http://bdjc.iia.unam.mx/items/show/539#lg=1&slide=0

Chávez, D. (2010). Migración e identidad cultural. Trabajo Social UNAM, (19). https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/20184

Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2020). Informe especial sobre el derecho a la educación de los pueblos indígenas en México. https://www.cndh.org.mx/derechos-humanos/derechos-de-los-pueblos-y-comunidades-indigenas

Congreso de la Unión. (2025) Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Dietz, G., & Mateos, L. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México: Perspectivas críticas. Universidad de Guadalajara / CIESAS. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20161004101819/Interculturalidad_y_educacion.pdf

Flores, I. (2024). Tercer Informe de Actividades 2023-2024. Universidad Autónoma Indígena de México (UAIM).

Garza, I. (2020). La articulación de las identidades plurales y el problema de la interculturalidad Universitaria: caso UAIM.

https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v17/doc/1775.pdf

Giménez, G. (2003). La construcción de la identidad social. Convergencia, 10(33), 9-30. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352010000200010#:~:text=Gilberto%20Gim%C3%A9nez%20define%20a%20la,determinada%2C%20todo%20ello%20dentro%20de

Olivera, I. y Dietz, G. (2017). Educación superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar. Anthropologica, 35(39), 5, 23. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.001

Organización Internacional del Trabajo. (1989). Convenio 169 sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes. https://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID:312314

Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3), 1-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000100002&lng=es&tlng=es

Secretaría de Educación Pública. (2024). Programa Nacional de Educación 2020–2024. https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-sectorial-de-educacion-2020-2024

Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2022). Perspectiva intercultural en el sistema jurídico mexicano. Suprema Corte de Justicia de la Nación. https://www.scjn.gob.mx/derechos-humanos/sites/default/files/protocolos/archivos/2022-11/Protocolo%20para%20Juzgar%20con%20Perspectiva%20Intercultural_Ind%C3%ADgenas_Digital_6a%20entrega%20final.pdf

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Revista Andina de Educación, 16(2), 49-62. https://reflexionesdecoloniales.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/08/catherine-walsh_interculturalidad-estado-sociedad-luchas-de-coloniales-de-nuestra-c3a9poca.pdf

Published

2025-12-15

How to Cite

Cruz Salazar, M., & Ramírez Lugo, F. R. (2025). Migration and intercultural identity education: The case of indigenous students at the Autonomous Indigenous University of Mexico. Yachay, 14(2), e140205. https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1168

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.