Migration and intercultural identity education: The case of indigenous students at the Autonomous Indigenous University of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1168Keywords:
migration, intercultural education, indigenous peoplesAbstract
This article reflects on the relationships between migration, cultural identity, and intercultural education within the context of higher education for Indigenous migrant students at the Autonomous Indigenous University of Mexico (UAIM) in Sinaloa. The general objective was to elucidate the tensions and identity-related resistances experienced by Indigenous youth within the institution, from an educational and legal perspective, using a qualitative, documentary methodology. The findings reveal structural tensions between the institutional model of interculturality and Indigenous students. These structural tensions manifest as linguistic discrimination, symbolic exclusion, and normative obstacles. Indigenous students activate strategies of cultural resistance that allow for the reconfiguration of their identities. It is concluded that the UAIM represents a strategic space for the development of transformative intercultural education; its consolidation requires institutional policies consistent with legal frameworks and the cultural realities of Indigenous peoples.
Downloads
References
Arias, K. Samacá, J. y Riquelme, L (2023). Educación Superior: desafíos de la docencia en contextos indígenas e interculturales. Fundación Cesgrao. https://doi.org/10.1590/S0104-40362025003304423
Bartolomé, M. A. (2008) Procesos interculturales. Antropología política del pluralismo cultural en América Latina. Siglo XXI Editores. https://es.scribd.com/document/379446912/Procesos-Interculturales
Bengoa, J. (2007). Los pueblos indígenas: El camino de la interculturalidad. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://igualdad.cepal.org/sites/default/files/2022-02/8.%20CC_Pueblos%20ind%C3%ADgenas_es_0.pdf
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Editorial Norma. https://laboratoriociudadut.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf
Carbonell, M. (2004). Constitución y pluralismo jurídico. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6079/23.pdf
Cárdenas, E. P. (2014). Migración interna e indígena en México: enfoques y perspectivas. Intersticios Sociales, (7), 1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=421739500003
Castellanos, C., & Marín, J. (2023). Identidad y migración en jóvenes indígenas universitarios. Revista Interculturalidad, 10(2), 121-139. http://bdjc.iia.unam.mx/items/show/539#lg=1&slide=0
Chávez, D. (2010). Migración e identidad cultural. Trabajo Social UNAM, (19). https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/20184
Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2020). Informe especial sobre el derecho a la educación de los pueblos indígenas en México. https://www.cndh.org.mx/derechos-humanos/derechos-de-los-pueblos-y-comunidades-indigenas
Congreso de la Unión. (2025) Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Dietz, G., & Mateos, L. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México: Perspectivas críticas. Universidad de Guadalajara / CIESAS. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20161004101819/Interculturalidad_y_educacion.pdf
Flores, I. (2024). Tercer Informe de Actividades 2023-2024. Universidad Autónoma Indígena de México (UAIM).
Garza, I. (2020). La articulación de las identidades plurales y el problema de la interculturalidad Universitaria: caso UAIM.
https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v17/doc/1775.pdf
Giménez, G. (2003). La construcción de la identidad social. Convergencia, 10(33), 9-30. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352010000200010#:~:text=Gilberto%20Gim%C3%A9nez%20define%20a%20la,determinada%2C%20todo%20ello%20dentro%20de
Olivera, I. y Dietz, G. (2017). Educación superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar. Anthropologica, 35(39), 5, 23. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.001
Organización Internacional del Trabajo. (1989). Convenio 169 sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes. https://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID:312314
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3), 1-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000100002&lng=es&tlng=es
Secretaría de Educación Pública. (2024). Programa Nacional de Educación 2020–2024. https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-sectorial-de-educacion-2020-2024
Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2022). Perspectiva intercultural en el sistema jurídico mexicano. Suprema Corte de Justicia de la Nación. https://www.scjn.gob.mx/derechos-humanos/sites/default/files/protocolos/archivos/2022-11/Protocolo%20para%20Juzgar%20con%20Perspectiva%20Intercultural_Ind%C3%ADgenas_Digital_6a%20entrega%20final.pdf
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Revista Andina de Educación, 16(2), 49-62. https://reflexionesdecoloniales.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/08/catherine-walsh_interculturalidad-estado-sociedad-luchas-de-coloniales-de-nuestra-c3a9poca.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.









