Educational compatibility between students and teachers aged 60 and over. Bachelor's degree in psychology from the Universidad Autónoma de Occidente
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1169Keywords:
gastelum, profesores de 60 años y más, estudiantes entre 18 y 26 años, pertinencia educativa, empatía, comunicaciónAbstract
Millennials are market groups or consumption habits, not sociological categories, as there is no research to support this categorization. The objective was to assess the relevance of professors aged 60 and over to teach classes to students between 18 and 26 years of age and older, of the bachelor's degree in psychology of the Universidad Autónoma de Occidente, located in Culiacán, Sinaloa, Mexico. A quantitative descriptive methodology was used, which included a survey of 228 students of the same career and a semi-structured interview. The results show that students agree—strongly agree that a teacher 60 or older can offer relevant and up-to-date content; meaning that a professor is aware of current trends in their field. In conclusion, the category of generation, in particular that of teachers over 60 years of age, is not a negative indicator of quality or relevance in university teaching, since students mainly value the experience, knowledge and commitment of the teacher, regardless of their age.
Downloads
References
Aquino Negrin, O. y Hernández Romero, G. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación como herramientas de trabajo en docentes mayores de 60 años: Uso de las TIC en docentes mayores de 60 años. Revista Científica Sinapsis, 1(19). https://doi.org/10.37117/s.v19i1.429
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Argentina: Gedisa.
Bonales-Daimiel, G., Martínez-Estrella, E. y Tapia-Frade, A. (2024). Usos y efectos de las tecnologías inmersivas desde una perspectiva generacional. Fonseca, Journal of Communication, 28, 217-239. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9735623
Companioni, A. E., Barciela González Longoria, M. C., Grau León, I. B. y Hernández Gómez, L. C. (2018). Situación actual de la formación doctoral en la Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez". Educación Médica Superior, 32(1), 34-47. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100005&lng=es&tlng=es
Cortés, S. (2023). Envejecimiento de la élite académica. Saberes y ciencias. Divulgación científica. Homo sum, 132. https://saberesyciencias.com.mx/2023/03/12/envejecimiento-la-elite-academica/#:~:text=De%20cada%20100%20registros%20vigentes%20hoy%20en,respectivos%20son%20de%2043%2C%2041%20y%2016
Deloitte (2025). Encuesta Gen Z y Millennials de Deloitte 2025, https://www.deloitte.com/latam/es/issues/work/genz-millennial-survey.html
Didou Aupetit, S., y Gérard, E. (2011). El Sistema Nacional de Investigadores en 2009: ¿Un vector para la internacionalización de las élites científicas? Perfiles educativos, 33(132), 27-45.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000200003&lng=es&tlng=es
Dieterich, H. (2011). Nueva guía para la investigación científica. Ariel.
Durkheim, É. (1976). Educación como socialización. Sígueme.
Gabrielova, K., & Buchko, A. (2021). Here comes Generation Z: Millennials as managers. Business Horizons, 64, 489-499. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.013
Gallup (2025). LGBTQ+ Identification in U.S. Rises to 9.3 %. https://news.gallup.com/poll/656708/lgbtq-identification-rises.aspx#:~:text=WASHINGTON%2C%20D.C.%20%2D%2D%20Gallup's%20latest,when%20Gallup%20first%20measured%20it.
Haidt, J. (2025). La generación ansiosa. Paidós.
Hernández, M. (2021). ¿Qué significa ser centennial o milennial?, en Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/centennials-y-millenials-claves-para-su-definicion/
Howe, Neil and Strauss, William (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. William Morrow.
Howe, Neil and Strauss, William. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. Vintage
INEGI. (2020). Estadísticas a propósito del Día Mundial de los Docentes (Enseñanza Superior) Datos Nacionales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2020/DOCSUP_Nal20.pdf
INEGI. (2024). Estadísticas a propósito del Día Mundial del Internet. https://inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2024/EAP_DMInternet.pdf
Mannheim, K. (2018). «El problema de las generaciones». En Ensayos sobre sociología del conocimiento. Fondo de Cultura Económica.
Molina López, M. (2025, 5 de julio). La generación Z no se soporta ni a ella misma. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/empresas/2025-02-08/generacion-z-no-se-soporta-ni-a-ella-misma_4057253/
Moreno, M. y Torres, J. (2017). Doctores en educación en la transición del posgrado a la vida laboral: un estudio de caso. Punto Cunorte, 3(4), 11-40. https://doi.org/10.32870/punto.v1i4.28
Padilla González, L. E. (2007). La socialización del personal académico: Fortaleciendo la profesión académica en México. Revista de la educación superior, 36(142), 87-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602007000200005&lng=es&tlng=es
Pearson Education. (2018). Meeting the expectations of Gen Z in higher ed [Infografía]. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/us/en/files/PSONA5646-8150_TIDL_GenZ_Infographic_Print_FINAL.pdf
Rodríguez-Gómez, D. y Castro Ceacero, D. (Eds.). (2023). Relaciones y aprendizaje intergeneracionales: Un reto para la universidad. Octaedro.
Romero-Carazas, R., Cornejo-Aparicio, V., Fernández-Fernández, R. C. and Jara-Ortega, C. E. (2025). Use of ICT in education and generational diversity: A critical review of digital capabilities. Seminars in Medical Writing and Education, 4, 428. https://doi.org/10.56294/mw2025428
Stapleton, A. (2022). Edad típica de los estudiantes de posgrado [Datos de edad promedio]. En: Academia Insider. https://academiainsider-com.translate.goog/typical-graduate-student-age-data-for-average-age/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es&_x_tr_pto=sge
Stapleton, A. (2023). What is the average master’s students age? Should you return to graduate school? En: Academia Insider. https://academiainsider.com/what-is-the-average-masters-students-age-should-you-return-to-graduate-school/
Stewart, L. (2025). ¿Qué es la investigación descriptiva y cómo se utiliza? ATLAS.ti. https://atlasti.com/es/research-hub/investigacion-descriptiva
Pew Research (2020-2024). «Generation Z». Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/topic/generations-age/generations/generation-z/
Twenge, J. M. (2020). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy—and completely unprepared for adulthood. Atria Books.
Universidad CEU San Pablo. (2025). Memoria anual de los departamentos: Curso académico 2024-2025. Departamento de Dirección de Negocios. https://www.uspceu.com/Portals/0/docs/investigacion/memorias/24-25/MEMORIA-CCEEYEE-DEPARTAMENTO-DIRECCION-DE-NEGOCIOS-24-25.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.









