Educational compatibility between students and teachers aged 60 and over. Bachelor's degree in psychology from the Universidad Autónoma de Occidente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1169

Keywords:

gastelum, profesores de 60 años y más, estudiantes entre 18 y 26 años, pertinencia educativa, empatía, comunicación

Abstract

Millennials are market groups or consumption habits, not sociological categories, as there is no research to support this categorization. The objective was to assess the relevance of professors aged 60 and over to teach classes to students between 18 and 26 years of age and older, of the bachelor's degree in psychology of the Universidad Autónoma de Occidente, located in Culiacán, Sinaloa, Mexico. A quantitative descriptive methodology was used, which included a survey of 228 students of the same career and a semi-structured interview. The results show that students agree—strongly agree that a teacher 60 or older can offer relevant and up-to-date content; meaning that a professor is aware of current trends in their field. In conclusion, the category of generation, in particular that of teachers over 60 years of age, is not a negative indicator of quality or relevance in university teaching, since students mainly value the experience, knowledge and commitment of the teacher, regardless of their age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino Negrin, O. y Hernández Romero, G. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación como herramientas de trabajo en docentes mayores de 60 años: Uso de las TIC en docentes mayores de 60 años. Revista Científica Sinapsis, 1(19). https://doi.org/10.37117/s.v19i1.429

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Argentina: Gedisa.

Bonales-Daimiel, G., Martínez-Estrella, E. y Tapia-Frade, A. (2024). Usos y efectos de las tecnologías inmersivas desde una perspectiva generacional. Fonseca, Journal of Communication, 28, 217-239. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9735623

Companioni, A. E., Barciela González Longoria, M. C., Grau León, I. B. y Hernández Gómez, L. C. (2018). Situación actual de la formación doctoral en la Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez". Educación Médica Superior, 32(1), 34-47. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100005&lng=es&tlng=es

Cortés, S. (2023). Envejecimiento de la élite académica. Saberes y ciencias. Divulgación científica. Homo sum, 132. https://saberesyciencias.com.mx/2023/03/12/envejecimiento-la-elite-academica/#:~:text=De%20cada%20100%20registros%20vigentes%20hoy%20en,respectivos%20son%20de%2043%2C%2041%20y%2016

Deloitte (2025). Encuesta Gen Z y Millennials de Deloitte 2025, https://www.deloitte.com/latam/es/issues/work/genz-millennial-survey.html

Didou Aupetit, S., y Gérard, E. (2011). El Sistema Nacional de Investigadores en 2009: ¿Un vector para la internacionalización de las élites científicas? Perfiles educativos, 33(132), 27-45.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000200003&lng=es&tlng=es

Dieterich, H. (2011). Nueva guía para la investigación científica. Ariel.

Durkheim, É. (1976). Educación como socialización. Sígueme.

Gabrielova, K., & Buchko, A. (2021). Here comes Generation Z: Millennials as managers. Business Horizons, 64, 489-499. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.013

Gallup (2025). LGBTQ+ Identification in U.S. Rises to 9.3 %. https://news.gallup.com/poll/656708/lgbtq-identification-rises.aspx#:~:text=WASHINGTON%2C%20D.C.%20%2D%2D%20Gallup's%20latest,when%20Gallup%20first%20measured%20it.

Haidt, J. (2025). La generación ansiosa. Paidós.

Hernández, M. (2021). ¿Qué significa ser centennial o milennial?, en Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/centennials-y-millenials-claves-para-su-definicion/

Howe, Neil and Strauss, William (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. William Morrow.

Howe, Neil and Strauss, William. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. Vintage

INEGI. (2020). Estadísticas a propósito del Día Mundial de los Docentes (Enseñanza Superior) Datos Nacionales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2020/DOCSUP_Nal20.pdf

INEGI. (2024). Estadísticas a propósito del Día Mundial del Internet. https://inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2024/EAP_DMInternet.pdf

Mannheim, K. (2018). «El problema de las generaciones». En Ensayos sobre sociología del conocimiento. Fondo de Cultura Económica.

Molina López, M. (2025, 5 de julio). La generación Z no se soporta ni a ella misma. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/empresas/2025-02-08/generacion-z-no-se-soporta-ni-a-ella-misma_4057253/

Moreno, M. y Torres, J. (2017). Doctores en educación en la transición del posgrado a la vida laboral: un estudio de caso. Punto Cunorte, 3(4), 11-40. https://doi.org/10.32870/punto.v1i4.28

Padilla González, L. E. (2007). La socialización del personal académico: Fortaleciendo la profesión académica en México. Revista de la educación superior, 36(142), 87-100. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602007000200005&lng=es&tlng=es

Pearson Education. (2018). Meeting the expectations of Gen Z in higher ed [Infografía]. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/us/en/files/PSONA5646-8150_TIDL_GenZ_Infographic_Print_FINAL.pdf

Rodríguez-Gómez, D. y Castro Ceacero, D. (Eds.). (2023). Relaciones y aprendizaje intergeneracionales: Un reto para la universidad. Octaedro.

Romero-Carazas, R., Cornejo-Aparicio, V., Fernández-Fernández, R. C. and Jara-Ortega, C. E. (2025). Use of ICT in education and generational diversity: A critical review of digital capabilities. Seminars in Medical Writing and Education, 4, 428. https://doi.org/10.56294/mw2025428

Stapleton, A. (2022). Edad típica de los estudiantes de posgrado [Datos de edad promedio]. En: Academia Insider. https://academiainsider-com.translate.goog/typical-graduate-student-age-data-for-average-age/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es&_x_tr_pto=sge

Stapleton, A. (2023). What is the average master’s students age? Should you return to graduate school? En: Academia Insider. https://academiainsider.com/what-is-the-average-masters-students-age-should-you-return-to-graduate-school/

Stewart, L. (2025). ¿Qué es la investigación descriptiva y cómo se utiliza? ATLAS.ti. https://atlasti.com/es/research-hub/investigacion-descriptiva

Pew Research (2020-2024). «Generation Z». Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/topic/generations-age/generations/generation-z/

Twenge, J. M. (2020). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy—and completely unprepared for adulthood. Atria Books.

Universidad CEU San Pablo. (2025). Memoria anual de los departamentos: Curso académico 2024-2025. Departamento de Dirección de Negocios. https://www.uspceu.com/Portals/0/docs/investigacion/memorias/24-25/MEMORIA-CCEEYEE-DEPARTAMENTO-DIRECCION-DE-NEGOCIOS-24-25.pdf

Published

2025-12-18

How to Cite

Gastélum, J., León Santiesteban, M., & Castro López, A. (2025). Educational compatibility between students and teachers aged 60 and over. Bachelor’s degree in psychology from the Universidad Autónoma de Occidente. Yachay, 14(2), e140206. https://doi.org/10.36881/yachay.v14i2.1169

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.