Estilos de Aprendizaje de Estudiantes de Primer Ciclo de la Universidad Andina del Cusco, 2018
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.550Keywords:
Palabras clave: estilos de aprendizaje - estudiantes universitariosAbstract
Summary
The aim of this article was to identify the learning styles of students in the first cycle of General Training Studies at the Universidad Andina del Cusco. The research methodology is basic level descriptive, non-experimental, linear and transversal. The analysis was based on the application of Kolb's Learning Styles Inventory to 591 students, including adolescents, young people and adults from the five faculties. The results showed that 38.1% reflect a divergent style, 35.9% assimilative, 11.0% convergent and 15.1% accommodative. It is concluded that most students harmonise concrete experience and reflective observation well, but not abstract conceptualisation and active experience.
Keywords: learning styles - first cycle university students
Downloads
References
Alonso, C. & Honey, P. (1997) Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao-España: Ed. Mensajero. Recuperado (15.2.18) de: file:///C:/Users/HP/Downloads/Alonso_Catalina_M_et_al_Los_Estilos_de_A.pdf
Camacho Sojo, Yamila del Carmen (2011). Un problema contemporáneo de la educación, en: Cuaderno de Educación y Desarrollo, Revista Académica Semestral Vol. 3, Nº 28, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Cuba. Recuperado (12.03.18) de: http://www.eumed.net/rev/ced/28/csaa.htm
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta). México: Mc Graw Hill Educación.
Gómez Pawelek, J. (2011) Aprendizaje Experiencial. Universidad de Buenos Aires. Recuperado (12.03.18) de: http://www.ecominga.uqam.ca/ECOMINGA_2011/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_5/1/3.Gomez_Pawelek.pdf
Gonzales García, S. (2009). Diagnósticos de los estilos de aprendizaje de los alumnos y estilos de enseñanza de los docentes del CECyT n° 8 “Narciso Bassols Generación 2004-2007 y su relación con el rendimiento académico: una propuesta para formación docente (Tesis de maestría), Instituto Politécnico Nacional, Escuela Superior de Comercio y Administración Unidad Santo Tomás. México. Recuperado de https://docplayer.es/58675100-Instituto-politecnico-nacional.html
Garza, M. D. R. R., Salazar, M. F. S., & Olague, R. I. E. (2016). Análisis de los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios del área de la salud. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17). Recuperado (10.01.18) de http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1047
Kolb D. (1984), Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall, PTR.
Kolb D. Test de Estilos de Aprendizaje. Recuperado (30,03.18) de file:///C:/Users/ASUS~1/AppData/Local/Temp/test_estilos_aprendizaje_ve.pdf
Kolb D. A. (1974), Learning and Problem Solving. On Management and the Learning Process, in David A. Kolb, Irwin M. Rubin, James M. McIntyre, 1974, Organizational psychology: an experiential approach, New Jersey, Prentice-Hall.
Kolb, D., Plovnik M.S., (1974). The Experiential Learning Theory of Career Development, Working paper, Cambridge (MA), Massachusetts Institutes of Technology. Recuperado (30,03.18) de http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/47547/experientiallear00kolb.pdf?sequence=1&origin=publication_detail
D. Kolb, A.Y. Kolb (2013) The Kolb Learning Style Inventory 4.0: Guide to Theory, Psychometrics, Research & Applications, January, Recuperado de: https://learningfromexperience.com/downloads/research-library/the-kolb-learning-style-inventory-4-0.pdf
Canalejas Pérez, Mª del Coro, Martínez Martín, Mª Luisa, Pineda Ginés, Mª Cristina, Vera Cortés, Manuel Luis, Soto González, Marina, Martín Marino, Ángela, & Cid Galán, Mª Luisa. (2005). Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, 8(2), 33-40. Recuperado (31.02.2018), de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132005000200006&lng=es&tlng=es
Muñoz-Seca B., Sánchez L. (2001). Los estilos de aprender, en Nota Técnica, IESE Business School, Universidad de Navarra, Barcelona.
Paitán, H. Ñ., Mejía, E. M., Ramírez, E. N., & Paucar, A. V. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.
Reid, J. M. (1987). The Learning Style Preferences of ESL Students. TESOL Quarterly, 21(1), 87–111. https://doi.org/10.2307/3586356
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yachay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.