Changes and expectations of university education: A descriptive study in a new context from the teaching vision
DOI:
https://doi.org/10.36881/ma.v1i2.722Keywords:
university education, teachers, digital tools, pedagogical processesAbstract
In the last three years, the Covid-19 pandemic has had an impact on the generation of various changes in different areas of economic, social action and even family interaction, which were affected by the confinement policies that were assumed to protect people's health. Faced with this new reality, traditionalist university education underwent a significant change that led it from face-to-face to a virtual environment; this fact affected the way of teaching, learning and interaction, generating cognitive difficulties of understanding and assimilation of the thematic and essentially practical content of the subjects. Therefore, the purpose of this article is to determine the changes and expectations of university education in a new context from the teaching vision. The study is exploratory - descriptive, non-experimental and cross-sectional, a questionnaire was applied to 770 teachers from eight Bolivian universities, through a non-probabilistic sample that responds to snowball sampling. The results show that the main problems faced by the universities were obsolete teaching-learning strategies with few technological components, the outdatedness of the curriculum, among others. They also maintain that among the main challenges of the university is changing orthodox and rigid educational policies and processes, appropriating digital tools as an input for the application of teaching strategies in pedagogical processes. On this challenge, concrete, investigative and practical learning environments must be created.
Downloads
References
Barragán, A. (2020). Educación desde casa, ventajas y desventajas. https://www.isep.es/actualidad-educacion/educacion-desde-casa/
Bermeo, D. G.; García Herrera, D. G.; Mena Clerque, S. E. (2021). Brecha digital en tiempos de pandemia: Perspectivas de padres de familia. Fundación Koinonía, Venezuela 4(8). http://portal.amelica.org/ameli/journal/258/2582582019/html/
Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación – RASE 13(2), 114-139. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/17125/15389
Carcaño, E. (2021). Herramientas digitales para el desarrollo de aprendizajes. https://vinculando.org/educacion/herramientas-digitales-para-el-desarrollo-de-aprendizajes.html
García Grajales, J.; Buenrostro Silva, A., López Vázquez, A. S. (2021) El internet en tiempos del SARS-Cov-2 (COVID-19) en México. Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva 28(4). https://www.redalyc.org/journal/104/10467403003/html/
George, D.; Mallery, P. (2003). IBM SPSS Statistics 25 Step by Step. Routledge
Julca Meza, E. C. (2016). Conceptos Básicos de la Educación Universitaria. Cultura (30), 31-64. https://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_30_conceptos-basicos-de-la-educacion-universitaria.pdf
Kaplún, M. (1998). Modelos Educativos. Proyecto Bantaba, Formarse Facil. https://www.bantaba.ehu.eus/formarse/ficheros/view/Modelos_Educativos.pdf?revision%5Fid=80120&package%5Fid=80004
Lagos Reinoso, G.; Cevallos Castro, A. (2020). El B-learning y su aplicación en la enseñanza universitaria del Ecuador. Sinergias Educativas 5(2). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821580015/3821580015.pdf
Ortiz Ocaña, A. (2015). Epistemología y ciencias humanas. Ediciones de la U.
Palacios, M. (2000). La educación en América Latina y El Caribe Los Procesos Pedagógicos. http://www.schwartzman.org.br/simon/delphi/pdf/palacios.pdf
Payer M. (2005). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky en comparación con la teoría Jean Piaget. http://www.proglocode.unam.mx/system/files/TEORIA%20DEL%20 CONSTRUCTIVISMO%20SOCIAL%20DE%20LEV%20VYGOTSKY%20EN%20COMPARACI%C3%93N%20CON%20LA%20TEORIA%20JEAN%20PIAGET.pdf
Piaget (s.f.) Piaget. http://online.aliat.edu.mx/adistancia/TeorContemEduc/U4/lecturas/ TEXTO%202%20SEM%204_PIAGET%20BRUNER%20VIGOTSKY.pdf
Sánchez, L., Sánchez, J., Palomino, G., & Verges, I. (2021). Desafíos de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de la pandemia. Revista de Ciencias Sociales 27(4). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8145507.pdf
Suárez Carvajal, D. Y. (2022). La educación virtual durante la pandemia: ventajas, desventajas y desafíos. Universidad Santos Tomas. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/43121/2022dennysuarez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tamayo, Y. (2010). ¿Qué es educación para Piaget? http://piagetysuinforme sobrelaeducacion.blogspot.com/2010/10/que-es-educacion-para-piaget.html
Tejedor, S., Cervi, L., & Tusa, F. (2020). Los docentes universitarios frente al cambio a la educación virtual impuesta por el coronavirus. Revista Sociedad y Estado 36(3), 915-943. https://www.scielo.br/j/se/a/4YSmXPhS8bHNHSp4pGhQ4Tk/?format=pdf&lang=es
Torres, A. (2016). La Teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. https://psicologiaymente.com/desarrollo/aprendizaje-significativo-david-ausubel
UMSA (2020) Reglamento general de carácter transitorio de educación a distancia y semipresenciales de la UMSA. Universidad Mayor de San Andrés.
UNESCO (2019). Educación Superior. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/ sit_informe_pdfs/siteal_educacion_superior_20190525.pdf#:~:text=Los%20programas%20educativos%20de%20nivel,profesional%2C%20vocacional%20avanzada%20y%20acad%C3%A9mica
USFX (2020). Reglamento general de educación virtual de la Universidad Mayor, Real y Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca. USFX.
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010
Zamudio, L. (2021). La pandemia en la educación superior: retos y respuestas. https://www.ibero.edu.co/2021/08/17/la-pandemia-en-la-educacion-superior-retos-y-respuestas/
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The content of the publications is the responsibility of the authors. The journal allows authors to maintain copyright on published articles and documents. The license used is Commons Attribution-NonCommercial International License. CC BY NC