Intercultural and integration in education

Authors

  • Francisco A. Romero Leyva Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma Indigenia de México https://orcid.org/0000-0002-1747-323X
  • Juan José García Pérez Coordinación General de Investigación y Postgrado, Universidad Autónoma Indigena de México
  • Gabriela López Félix Escuela de Sociología Rural, Universidad Autónoma Indígena de México

DOI:

https://doi.org/10.36881/ma.v2i2.873

Keywords:

inclusive education, interculturality, cultural diversity

Abstract

In carrying out this research, we set ourselves the objective of analyzing educational inclusion and interculturality in higher education. We started from the premise that inclusion is a controversial, polysemous topic with diverse applications. In recent decades, education has been used to differentiate cultural characteristics, abilities, and skills that mark human and race differences. It is necessary to emphasize that we do not necessarily agree with some ideas that are expressed from that perspective. In this article, we will discuss inclusive and intercultural education at a higher level based on reflections from experience and the importance of context. Revisions were made to documents such as organic laws of intercultural universities, particularly the Autonomous Indigenous University of Mexico, a pioneer of intercultural higher education. On the other hand, the experience in the educational spaces of the university was an essential input in the discussions and results described in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M., & Rodríguez, J. (2023) Incorporación de indicadores de inclusión educativa en la formación inicial del profesorado. Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE, 22(48), 358-376. https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v22n48/0718-5162-rexe-22-48-358.pdf

Arroyo González, M. (2013) La Educación Intercultural: un camino hacia la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(2), 144-159. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/186/180

Blanco, R. (2006) La inclusión en educación: una cuestión de justicia y de igualdad. Revista Electrónica Sinéctica (29), 19-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815739003

Calvo, G. (2013) La Formación de los Docentes Para la Inclusión Educativa. Páginas de Educación, 6(1), 1-22. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a02.pdf

Carrillo Vargas, C., & Moscoso Jurado, D. (2022) La inclusión educativa y atención a la diversidad en educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 60-75. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2908

Castellanos, L. I., & Zayas, F. (2019) La exclusión entre pares: sus implicaciones en la formación de los y las estudiantes diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 10(19), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553461754003

Casanova, M.A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. Participación Educativa, 18, 8-21. https://autismomadrid.es/wp-content/uploads/2011/11/revista_casanova-1.pdf

Dyson, A. y Kerr, K. (2011). Actuar localmente: Escuelas que desarrollan iniciativas de área innovadoras. Centro para la Equidad en la Educación: Universidad de Manchester

De la Cruz Flores, G. (2012) Inclusión en educación superior: de la atención a la diversidad al facultamiento del estudiantado. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, II(12), 216-230. https://revistaseug.ugr.es/index.php/eticanet/article/view/12017

Duk, C., & Murillo, F. J. (2016. La Inclusión como Dilema. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 11-14. https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v10n1/art01.pdf

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones.

Fernández E, Mariano (2018) Más escuela y menos aula La innovación en la perspectiva de un cambio de época. Ediciones Morata.

Flores, V. J., García Cedillo, I., & Romero Contreras, S. (2017) Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Liberabit, 23(1), 39-56. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03

García Segura, S. (2004) De la educación indígena a la educación bilingüe intercultural. La comunidad purhepecha, Michoacán, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(20), 61-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002005

Garnique-Castro, F., & Gutiérrez-Vidrio, S. (2012) Educación básica e inclusión: un estudio de representaciones sociales. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 577-593. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281022848004

Ley orgánica de la Universidad Autónoma Indígena de México (2019). Gobierno del Estado de Sinaloa.

Maya, A. H., Montoya Martínez, M. D., Valencia López, Á. M., & Calzada Londoño, G. A. (2023) La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 79-96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105374442007

Mendoza Zuany, R. (2018) Inclusión como política educativa: hacia un sistema educativo único en un México cultural y lingüísticamente diverso. Sinéctica, 50, 1-16. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/780

Toboso, M., Martín Ferreira, E., Díaz Velázquez, M., Fernández-Cid Enríquez, N., Villa Fernández, C. (2012) Sobre la educación inclusiva en España: políticas y PRÁCTICAS Instituto de Filosofía, CSIC Miguel A. V. intersticios: Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 6, 279-296 Universidad Complutense de Madrid https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3828086

Ortiz, M. G., & Zacarías, M. (2020) La inclusión educativa en el sistema neoliberal capitalista. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521662150028

Pegalajar Palomino, M., & Colmenero Ruiz, M. (2017) Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/765

Pérez Castro, J. (2019) La inclusión de los estudiantes con discapacidad en dos universidades públicas mexicanas. Innovación educativa 19(79), 145-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179462793008

Pérez Castro, J. (2022) Dilemas de la inclusión y discapacidad en la educación superior. Perfiles Educativos, XLIV(175), 132-149. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v44n175/0185-2698-peredu-44-175-132.pdf

Plancarte Cansino, P. A. (2017) Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(2), 2013-226. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/download/294/309

Porras, R., González, O. y Acosta, M. (2005). Haciendo realidad la escuela inclusiva. V M.C.E.P

Quichimbo Saquichagua, F. F., Flores Bonilla, L. G., Tuapante Lojano., G. C., & Condo Medina, M. G. (2024). Interculturalidad y Educación Superior en el contexto latinoamericano: una revisión sistemática. Universidad y Sociedad, 16(2), 203-214. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4387/4289

Romero F., Valdez, L. B. (2023) La educación intercultural y los saberes: una alternativa para educar desde la experiencia de los pueblos originarios. En F. A. Romero, C. S. Castro, M. Á. Sámano (Coord). Educación intercultural y pueblos originarios. Astra editorial/UAIM.

Romero Leyva F. (2022) El perfil del profesor intercultural según Paulo Freire: Una reflexión desde la Universidad Autónoma Indígena de México. Astra. UAIM. México.

Sánchez-Teruel, David; Robles-Bello,(2015) María Auxiliadora Respuesta a un programa de resiliencia aplicado a padres de niños con Síndrome de Down Universitas Psychologica, 14(2), 645-657.

Sánchez-Teruel, D., & Robles-Bello, M. (2013) Inclusión como clave de una educación para todos: revisión teórica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(2), 24-36. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230794003.pdf

Schmelkes, Sylvia (2013) Educación para un México intercultural Revista Electrónica Sinéctica, 40, 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99827467007.pdf

Serrato, L. T., & García, I. (2014) Evaluación de un Programa de Intervención para Promover Practicas Docentes Inclusivas. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 14(3), 1-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44732048015

Solís del Moral, S. S., & Tinajero, M. G. (2022) La reforma educativa inclusiva en México. Análisis de sus textos de política. Perfiles Educativos, XLIV(176), 120-136. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60534

Soto Calderón, R. (2003) La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 3(1), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/447/44730104.pdf

Published

2024-06-30

How to Cite

Romero Leyva, F. A., García Pérez , J. J., & López Félix, G. (2024). Intercultural and integration in education. Mujer Andina, 2(2), 165–177. https://doi.org/10.36881/ma.v2i2.873

Issue

Section

Research Papers