Contributions and principles of interculturality applied to the Peruvian educational system based on the experience of José María Arguedas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.734

Keywords:

educación Intercultural,, Educación peruana, identidad cultural

Abstract

The purpose of this documentary research is to demonstrate the experience and contribution of the teacher and anthropologist José María Arguedas to Peruvian education in the twentieth century, both at the regular basic education level and in higher education. Arguedas found that the Peruvian educational system had serious deficiencies in not considering the multicultural nature of a country with great potential to transform the differentiated and disintegrated Peruvian society resulting from a complex historical process. Throughout Arguedas' educational and professional experience he was able to define that the pedagogical/andragogical method should link the socio-cultural reality of the students to strengthen the identity of these citizens and influence national integration. These contributions have contributed significantly to the Intercultural Bilingual Education approaches developed from the Peruvian Ministry of Education since 2002 and should be considered fundamental in the process of university education in the objective of a professional training suitable to the socio-cultural characteristics of the population, as Arguedas said: "A country of all bloods", to lay the foundations of national development linked to the principle of interculturality of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alemany Bay, C. (2013). La narrativa sobre el indígena en América Latina: Fases, entrecruzamientos, derivaciones. Acta literaria (47), 85-99. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-68482013000200006.

Arguedas Altamirano, J. M. (1971). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Losada.

Arguedas, J. M. (2012a). Las comunidades de España y del Perú- Tesis para obtener su graduación en Etnología 1962. En obra antropológica. (Vol. Tomo 6). Editorial Horizonte.

Arguedas, J. M. (2012b). Mesa redonda sobre El Monolingüismo Quechua y Aymara y la Educación en el Perú. Ediciones de la Casa de la Cultura del Perú.

Arguedas, J. M. (2012c). Obra antropológica (Tomos I-VII). Editorial Horizonte.

Cáceres Gregorio, E. (8 de diciembre de 2011). Nosotros los Maestros de José María Arguedas. Presentación y selección de Wilfredo Kapsoli. https://ia903404.us.archive.org/21/items/nosotros-los-mae

Cáceres Villa, G. (2012). Primeros maestros del Colegio Pumacahua. Canchis, Revista cultural del Club Provincial Canchis- Lima (7), 60, 38-39. https://issuu.com/karinajeanethsoteloporras/docs/revista_canchis_edi-07/60

Ccahuana Córdova, J. (2014). Contra el "método impositivo": una propuesta de educación bilingüe en tiempos de Bustamante. En Arguedas, el Perú y las ciencias sociales: Nuevas lecturas. IEP.

Callali Pimentel, A. (2014). Sistematicidad y dinámica del discurso pedagógico de José María Arguedas en el marco de la educación peruana. Educación, XXIII(45).107-124. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4911366.pdf

Congreso de la República del Perú. (21 de marzo de 1972). Ley general de Educación. Decreto-ley Nº 19326. https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/19326.pdf

Congreso de la República del Perú. (16 de agosto de 2002). Ley N° 27818 Ley para la Educación Bilingüe Intercultural. Diario oficial El Peruano. https://acortar.link/6qzman

Forgues, R. (1993). José María Arguedas. La letra inmortal. Correspondencia con Manuel Moreno Jiménez. Ediciones los ríos profundos.

Gonzáles, H. (2014). El modelo de investigación-acción en la práctica docente de Arguedas. Arguedas- El Perú y las ciencias sociales: Nuevas Lecturas. IEP.

González Aguilar, H. (2011). La experiencia pedagógica de José María Arguedas. Pueblo Continente, 22(1), 89-92. https://n9.cl/prj7v

Gutarra Lujan, R. (2017). José María Arguedas, maestro de la Cantuta. Cultura y Folklore en el Perú a 100 años del nacimiento de José María Arguedas, UNMSM.

Hurtado Trujillo, H. (2022). Arguedas y la educación peruana de todas las sangres. Kartergraf S.R.L.

Kapsoli Escudero, W. (2011). Nosotros los maestros/José María Arguedas. Editorial Horizonte.

Leonardo Loayza, R. A. (19 de 01 de 2011). Llamado a algunos doctores. José María Arguedas. Memorias del zorro rojo. El blog de Richard Leonardo-Loayza. PUCP. http://blog.pucp.edu.pe/blog/latravesiadelfantasma/2011/01/19/llamado-a-algunos-doctores-jose-maria-arguedas/

Loncon, E., Castillo, S., Soto, J. (2016). Barreras a la interculturalidad en el sistema educativo chileno. Informe final. UNICEF y MINEDUC. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17549

Mariátegui, J. C. (2007). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Fundación Biblioteca Ayacucho. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/mariategui_7_ensayos.pdf

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (25 de diciembre de 2013). Resolución Ministerial N° 0630-2013-ED. Registro Nacional de Docentes Bilingües de lenguas originarias del Perú (RNDBLO). Diario oficial El Peruano. https://acortar.link/s4QceM

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (8 de julio de 2016a). El Decreto Supremo N° 006-2016-MINEDU. Aprueba la política sectorial de Educación intercultural y educación intercultural bilingüe. Diario oficial El Peruano. https://acortar.link/bzxO06

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (14 de diciembre de 2016b). La Resolución Ministerial N° 629-2016-MINEDU Por la cual aprueban el Plan Nacional de Educación Intercultural Bilingüe al 2021.https://acortar.link/WXNSJx

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (20 de setiembre de 2018). La Resolución Ministerial N° 519-2018-MINEDU. Por la cual Crea El Modelo de Servicio Educativo Educación Intercultural Bilingüe. https://n9.cl/o1w6l

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (01 de diciembre de 2022). La Resolución Viceministerial N° 158-2022-MINEDU del 1 de diciembre de 2022. Por la cual aprueban la Actualización del Registro Nacional de Instituciones Educativas que brindan el Servicio de Educación Intercultural. https://n9.cl/5r3q8

Ministerio de Educación-MINEDU. (2023). Bases del Concurso Premio Nacional de Narrativa y Ensayo José María Arguedas 2023. https://www.minedu.gob.pe/jma/pdf/2023/bases-arguedas-2023.pdf

Montoya-Peláez, L., Mateos Cortés, L. S., & Dietz, G. (2021). La huella de Freire en la educación intercultural: miradas cruzadas a la educación superior en Colombia y México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23), e23.79338. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79338

Moya Obeso. (2011). José María Arguedas y la educación peruana. Pueblo Continente, 22(1), 40-47. https://n9.cl/prj7v

Mujica Bermúdez, L., & Córdova Cusihuamán, G. (2023). "De otro modo es" Hacia una pedagogía Política en Arguedas. José María Arguedas-Saberes, hervores y despedidas. Universidad Nacional José María Arguedas; Biblioteca Qillqakuna.

Pinilla, C. M. (1999). Arguedas en familia. Cartas de José María Arguedas a Arístides y Nelly Arguedas, a Rosa Pozo Navarro y Yolanda López Pozo. PUCP.

Rivero Herrera, J. (1979). La Educación No-Formal en la reforma peruana. Proyecto de desarrollo y educación en America Latina y el Caribe. UNESCO-CEPAL-PNUD. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/0f81b043-599c-430d-bd4f-113bace1a44d/content

Rojas-Cortés A., y Gonzáles-Apodaca, E. (2016). El carácter interactoral en la educación superior con enfoque intercultural en México. LiminaR Estudios Sociales y Humanísticos., 73-91. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272016000100006

Salazar Mejía, N. (2020). José María Arguedas y la Revista Pumaccahua: creación literaria e investigación etnográfica. Revista Caracol,Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (20), 378-409. https://doi.org/10.7440/res64.2018.03

Sindicato Unitario de Trabajadores en la Educación del Perú [SUTEP]. (18 de enero de 2021). El maestro Arguedas y la educación intercultural. https://sutep.org/articulos/el-maestro-arguedas-y-la-educacion-intercultural/

Vadillo Vila, J. (25 de 04 de 2011). Su paso por la Universidad La Cantuta. El Arguedas olvidado. Variedades (222). https://n9.cl/k2guc

Viveros-Márquez J., y Moreno- Olivo T. (2014). El enfoque intercultural bilingüe y su impacto en la calidad de la educación indígena: Estudio de Caso. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible. 10, 3, 55-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7894052

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo interculturalidad crítica. 75(96), 167-181. https://n9.cl/pr75r

Zúñiga Castillo, M., & Ansión Mallet, J. (1997). Interculturalidad y educación en el Perú. PUCP. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/inter59.PDF

Published

2023-12-13

How to Cite

Chávez Bermúdez , M. I., Fuentes Bernedo, F., Bravo Salas, S., & Huillca García, W. (2023). Contributions and principles of interculturality applied to the Peruvian educational system based on the experience of José María Arguedas. Yachay, 12(2), 127–137. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.734

Issue

Section

Review Articles