Challenges in the context of a pandemic for rural young people from three universities in the Mexican southeast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.864

Keywords:

Rural youth, Higher Education, Pandemic, Student experiences

Abstract

The COVID-19 pandemic brought about immediate changes in people’s daily lives. In the field of higher education, it was an accelerated conversion to virtual environments, without the necessary contextual adjustments, especially in rural environments where devices such as laptops, tablets or computers, as well as digital knowledge and internet connection infrastructure, were not common. The aim of this article is to recover the experiences, learning and challenges of rural youth in three universities in southeastern Mexico, through a qualitative methodology. The technique used was the narrative interview, under a constructivist articulation orientation. The main finding was to identify differentiated experiences among students as well as different reflective processes on the formative process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, A. (2020). Educación superior y covid-19: una perspectiva comparada. En Educación y pandemia. Una visión académica, (75-82), Universidad Nacional Autónoma de México Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Barrón, M. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En Educación y pandemia. Una visión académica, (66-74), Universidad Nacional Autónoma de México Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Buenfil R. (2020). Aprendizajes virtuales más allá de los programas y las asignaturas. Perfiles educativos, 42(170), http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982020000400016&lng=es&tlng=es.

Corbetta, P. (2003). Los paradigmas de la investigación social. En Corbetta, P. Metodología y técnicas de la investigación social. McGraw Hill.

Díaz, V. y Fernández, J. (2017). ¿Qué sabemos de los jóvenes rurales? Síntesis de la situación de los jóvenes rurales en Colombia, Ecuador, México y Perú. 27. Serie documento de trabajo (228). Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural – RIMISP

Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y pandemia. Una visión académica, (19-29), Universidad Nacional Autónoma de México Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Dietz, G. y Mateos, L. (2020). La interculturalidad educativa en tiempos de pandemia. Muchas sombras y algunas luces. Boletín Educar en la Diversidad, 1, 34-42. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2020/07/V2_Educar-en-la-diversidad_N1.pdf

Gallardo, A. (2020). Saberes docentes ante la pandemia. Tensiones y alternativas. Perfiles Educativos, XLII (170), 32-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13271692018

Gallello, G. Machause, S. y Diez A. (2021). Respuesta docente frente a la pandemia de la COVID-19: el uso de Blackboard y Flipped Teaching en la asignatura de Metodología Arqueológica. En IN-RED 2020: VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València. 603-615. https://doi.org/10.4995/INRED2020.2020.12012

García-Peñalvo, F. Corell, A. Abella-García, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Gayol, V. y Melo, J. (2017). Presente y perspectivas de las humanidades digitales en América Latina. Mélanges de la Casa de Velázquez. Nouvelle série, (47-2), 281-284. https://doi.org/10.4000/mcv.7907

Gómez, D. Alvarado, R. Martínez, M. y Díaz, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias Diálogos en la sociedad del conocimiento. 6(16), 49–64. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Guiskin, M. (2019). Situación de las juventudes rurales en América Latina y el Caribe, serie Estudios y Perspectivas-Sede subregional de la CEPAL en México, N° 181. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2019). Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares (ENDUTIH) 2019. INEGI.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2015). Encuesta Intercensal 2015. INEGI.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares (ENDUTIH) 2022. INEGI.

La Rosa, L. (1996). Una educación en población para juventud rural a nivel comunitario - Informe final. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación, Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://www.fao.org/4/x5631s/x5631s00.htm

Lechón, D. y Ramos, D. (2020). ¿Es Internet un territorio? Una aproximación a partir de la investigación del hacktivismo en México. Economía, sociedad y territorio, 20(62), 903-931. https://doi.org/10.22136/est20201507

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de covid-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica, (115-121), Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf

Lozano, A. Fernández, J. Figueredo, V. y Martínez, A. (2020). Impactos del confinamiento por el covid-19 entre universitarios: satisfacción vital, resiliencia y capital social online. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 9(1), 79-104. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Márquez, R. I. (2014). Perspectiva de los jóvenes de comunidades rurales de México respecto a la educación media y superior. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(1), 1-10. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/99/147

Medina, P. Urteaga, M. y Bonilla, L. (2013). Los Guaches de la tierra caliente de Guerrero: Configuraciones de lo juvenil en un espacio rural. En de Guevara, L. Pérez, R. y Urteaga, M. (Eds.). Jóvenes rurales: Viejos dilemas, nuevas realidades. Universidad Autónoma de Nayarit.

Mena, A. y Ramos, D. (2022). Innovación tecnológica en tiempos de pandemia. En Mena, R., Navarro, S., Ramos, D. y Saldívar, A. (ed.) Enseñanza Superior en Tiempos de Pandemia, (25-50), El Colegio de la Frontera Sur-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Nateras, A. (2010). Performatividad. Cuerpos juveniles y violencias sociales. En Reguillo, R. (coord.), Los jóvenes en México, (225-261), Fondo de Cultura Económica, Conaculta.

Nava, M. (2022). Expectativas laborales de los jóvenes rurales en la región cafetalera del centro de Veracruz. En J. Rivera (Ed.), Juventudes y ruralidades en el México del siglo XXI (83-110). COMECSO. https://www.comecso.com/publicaciones/juventudes-y-ruralidades-en-el-mexico-del-siglo-xxi

Navarro, S. y Saldívar, A (2022). Desafíos y tensiones de la educación superior y de posgrado a partir de la pandemia. En Mena, R., Navarro, S., Ramos, D. y Saldívar, A. (ed.) Enseñanza Superior en Tiempos de Pandemia, (171-192), El Colegio de la Frontera Sur-Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Navarro, S. (2021). Repensar la educación en tiempos de pandemia. CPU-E Revista de Investigación Educativa, 32, 4-6. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i32.2731

Navarro, S., Ramos, D. y Mena, R. (2021). Posgrado y educación no presencial: Un estudio desde las resistencias. Argumentos Estudios críticos de la Sociedad, 2(96), (41–63). https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2021962-02

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), (1-8). http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/ article/view/1120/427

Pérez, J. & Mata, L. (2020). The Social Pedagogy of Youth Policies in Latin America. En X. Úcar, P. Soler-Masó, & A. Planas-Lladó (Eds.), Working with Young People, (82-95), Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190937768.003.0006

Reguillo, R. (2003). Las culturas juveniles: un campo de estudio; breve agenda para la discusión. Revista Brasileira de educacao, (23), (103-118). https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ws3yrDqQvbm7P4pgdNpXwHb/?format=pdf&lang=es

Reguillo, R. (2010). La condición juvenil en el México contemporáneo. Biografías, incertidumbres y lugares. En Rossana Reguillo (coord.) Los jóvenes en México, (295-429). Fondo de Cultura Económica, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Restrepo, E. (2021) Hacer antropología hoy desde América Latina: apuntes en torno a la reinvención de nuestras antropologías. Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, (18), (1-12). https://doi.org/10.1590/1809-43412021v18a803

Rivera, J. (2022). Introducción. En J. Rivera (Ed.), Juventudes y ruralidades en el México del siglo XXI (pp. 7-8). COMECSO. https://www.comecso.com/publicaciones/juventudes-y-ruralidades-en-el-mexico-del-siglo-xxi

Rojas, J. y Vieyra, P. (2022). Una mirada a los jóvenes rurales emprendedores de Tlaxcala. En J. Rivera (Ed.), Juventudes y ruralidades en el México del siglo XXI (pp. 55-82). COMECSO. https://www.comecso.com/publicaciones/juventudes-y-ruralidades-en-el-mexico-del-siglo-xxi

Roseman, S. Prado-Conde, S. y Pereiro-Pérez, X. (2013). Antropología y nuevas ruralidades. Gazeta de Antropología, 29(2): artículo 01. https://doi.org/10.30827/Digibug.28509

Sánchez, D. Jiménez, C. y Rodrigues, Y. (2014). Juventudes rurales: oportunidades para la construcción de nuevos proyectos societales en Latinoamérica. En Labrea, Valéria Vianna y Vommaro, Pablo (coord.). Juventud, participación y desarrollo social en América Latina y el Caribe, (86-104), Escola Regional Most Unesco Brasil/Secretaria Nacional de Juventude.

Sánchez, M. Martínez, R. Torres, M. de Agüero, A. Hernández, M. Benavides, C. Jaimes y Rendón, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a12.pdf Ahead of Print.

Soloaga, I. (2018). Diagnóstico de las juventudes rurales de México. Serie documento de trabajo (241). Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural – RIMISP.

Soto, P. y Jiménez, C. (2022). Jóvenes emprendedores en Valles Centrales de Oaxaca. Oportunidad laboral y esperanzas para permanecer. En J. Rivera (Ed.), Juventudes y ruralidades en el México del siglo XXI (pp. 21-54). COMECSO. https://www.comecso.com/publicaciones/juventudes-y-ruralidades-en-el-mexico-del-siglo-xxi

Strauss, A. y Corbin. J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia.

Suárez, J. y Vásquez, A. (2021). Capital cultural y trayectorias de migración interna de estudiantes de recién ingreso a la universidad Veracruzana. Apuntes: Revista de Ciencias Sociales, 48(88), 125-150. https://doi.org/10.21678/apuntes.88.1277

Taylor, S. y Bogdan, R. (1996). El trabajo con los datos. Análisis de los datos en la investigación cualitativa. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Torrecillas, C. (2020). El reto de la docencia online para las universidades públicas españolas ante la pandemia del covid-19. ICEI Papers covid-19, 16, (1-4). https://eprints.ucm.es/60050

Urteaga, M. (2010). Género, clase y etnia. Los modos de ser joven. En Reguillo, Rossana. Los jóvenes en México. Fondo de Cultura Económica.

Valenzuela, J. (2015). Decálogo para repensar las certezas. Alter/nativas, 4, (1-51). https://alternativas.osu.edu/es/issues/spring-4-2015/essays/valenzuela-arce.html

Vinck, D. (2013). Las culturas y humanidades digitales como nuevo desafío para el desarrollo de la ciencia y la tecnología en América Latina. Universitas Humanística, (76), 51-72. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48072013000200004&lng=en&tlng=es

Wiesenfeld, E. (2001). La autoconstrucción, un estudio psicosocial del significado de la vivienda. Universidad Central de Venezuela.

Ziegler, S. Arias, J. Bosio, M. y Camacho, K. (2020). Conectividad rural en América Latina y el Caribe. Un puente al desarrollo sostenible en tiempos de pandemia. IICA, BID. Microsoft. https://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/12896/BVE20108887e.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-06-30

How to Cite

Navarro Martínez , S. I., Suárez Domínguez, J. L., & Vasquez Feria, A. G. M. E. (2024). Challenges in the context of a pandemic for rural young people from three universities in the Mexican southeast. Yachay, 13(1), 21–31. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.864

Issue

Section

Scientific Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.