Educational innovation and institutional transformation (Univeridad Privada Domingo Savio, Santa Cruz, Bolivia)
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.666Keywords:
higher Education, educational innovation, teaching, learningAbstract
This article aims to explore innovation and adaptation in higher education, using the experience of the Universidad Privada Domingo Savio in Santa Cruz, Bolivia, as a case study. In the context of the global COVID-19 pandemic and the emerging challenges for professional training, lifelong learning strategies were investigated in response to the persistence of traditional educational models, addressing technological competencies, the use of active methodologies, curricular flexibility, and the implementation of advanced pedagogical approaches. The methodological process used was action research. The results of the study highlight institutional transformation processes that led to improvements in academic quality, digital literacy, and the effective use of educational platforms. In conclusion, this study highlights that the management of educational innovation in Bolivia is a dynamic process of continuous improvement of academic practice. The University's experience is considered a benchmark of adaptation and evolution in the field of higher education.
Downloads
References
Abizanda, B., Almeyda, G., Arias Ortiz, E., Berlanga, C., Bornacelly, I., Bos, M.S., Díaz, E.K., Dueñas, X., Elacqua, G., Elías, A., Fernández-Coto, R., Frisancho, V., García Moreno, V.A., Hernández Cardozo, J.C., Hincapié, D., Margitic, J.F., Mateo-Berganza Díaz, M.M., Morduchowicz, A., Muñoz, F.C., Näslund-Hadley, E., Ruiz-Arranz, M., Thailinger, A., Valverde Rodríguez, F.J., Vezza, E., & Zoido, P. (2022). ¿Cómo reconstruir la educación postpandemia? Soluciones para cumplir con la promesa de un mejor futuro para la juventud. Journal of Travel Research, 59(8), 1423-1436. https://doi.org/10.18235/0004241
Area, M., Bethencourt Aguilar, A., & Martín Gómez, S. (2023). HyFlex: Enseñar y aprender de modo híbrido y flexible en la educación superior. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 26(1), 141–161. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34023
Alles, M. A. (2007). Desarrollo del talento humano basado en competencias Ediciones Granica SA.
Consejo Nacional de Acreditación. (2020). Educación superior en tiempos de pandemia (Documento de reflexión) [Documento PDF]. Ministerio de Educación Nacional de la República de Colombia.
Congreso Internacional de Metodologías Activas. (2021, July 9). El Deber; El Deber. https://eldeber.com.bo/universidades/congreso-internacional-de-metodologias-activas_238446
Daza, W. G. I. (2021). COVID-19 y educación superior en Bolivia. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 31(78), 123-148. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1024
De Luca, M. P. (2020). Las aulas virtuales en la formación docente como estrategia de continuidad pedagógica en tiempos de pandemia. Usos y paradojas. Análisis Carolina, (33), 1-12. https://doi.org/10.33960/AC_33.2020
Buendía, A. (2020). Desafíos de la educación superior en tiempos de pandemia: la contingencia inesperada. REPORTE CESOP, 132, 25-32. https://www.researchgate.net/profile/Abigail-Rodriguez-Nava/publication/346642075_COVID-19_La_humanidad_a_prueba/links/5fd52c1445851553a0b15466/COVID-19-La-humanidad-a-prueba.pdf#page=26
El deber, UPDS la Universidad que se reinventa, transforma y evoluciona. El Deber [en línea], https://eldeber.com.bo/universidades/upds-la-universidad-que-se-reinventa-transforma-y-evoluciona_262462.
Flores, Ángela, & García, Andrés. (2017). Sistema de aprendizaje ubicuo en ambientes virtuales. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 27-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000200003&lng=es&tlng=es.
Freire, P. (1994). La naturaleza política de la educación. Planeta-Agostini.
Gómez Hurtado, I., García Rodríguez, M. del P., González Falcón, I., & Coronel Llamas, J. M. (2020). Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), 415-433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Konopka, C. L., Adaime, M. B., & Mosele, P. H. (2015). Active teaching and learning methodologies: some considerations. Creative Education, 6(14), 1536. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.614154
Ortiz, M., & Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio abierto, 17(4), 615-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12217404
Pardo, H., & Cobo, C. (2022). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido postpandemia. Outliers School. Barcelona. Pp. 74. Espacio Abierto, 30(3), 246–248. https://www.redalyc.org/journal/122/12268654012/html/
Pech, S. H. Q., Chan, G., & Cabrera, W. R. R. (2021). Desarrollo de la competencia digital en profesores universitarios. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 83-114. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16005
Prensky, M. (2015). El mundo necesita un nuevo currículo. Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. SM.
Rivas, A. (2019). ¿Quién controla el futuro de la educación? Siglo XXI Editores.
Román, J. A. M. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 50, 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Tapia-Repetto, G., Gutiérrez, C., & Tremillo-Maldonado, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 37-43. https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Eco ediciones.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). ECOE.
Valdivia-Vizarreta, P., & Noguera, I. (2022). La docencia en pandemia, estrategias y adaptaciones en la educación superior: Una aproximación a las pedagogías flexibles. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (79), 114-133. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2373
Valverde-Berrocoso, Jesús; Balladares-Burgos, Jorge (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 23, 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04
Villaseñor, M. G. E., Hernández, R. M. N., & García, R. E. R. (2022). Educación híbrida, uso de tecnología ¿estamos preparados para el cambio de paradigma? Innovación Digital Educativa, 194-201. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Ve1ZEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA194&dq=Educaci%C3%B3n+h%C3%ADbrida,+uso+de+tecnolog%C3%ADa+%C2%BFestamos+preparados+para+el+cambio+de+paradigma%3F+&ots=G24cXsW0eb&sig=0rdm0IC27EFbOWG1b7MDpdCJox4#v=onepage&q&f=false
World Economic Forum Annual Meeting. (2023). World Economic Forum Annual meeting. https://www.weforum.org/events/world-economic-forum-annual-meeting-2023/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOSE ANTONIO LANDRIEL PEDRAZA, Alex, Betty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.