Level of development of the generic competences of graduates in Biochemistry and Pharmacy from Technical University of Machala, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v13i2.899Keywords:
Generic competences, Biochemistry, GraduatesAbstract
This study describes the level of knowledge, attitudes and skills in the generic competencies considered essential for the professional development of Biochemistry and Pharmacy graduates from the Technical University of Machala, Ecuador. The research was quantitative-descriptive, and a survey designed, validated, and published on the university website was used to collect data, as part of the graduate follow-up process. The study population included all graduates from the Biochemistry and Pharmacy program, consisting of 64 women and 30 men, during the year 2022. The sample, in turn, consisted of those graduates who responded to the online survey in 2023, totaling 27 women and 14 men. The results showed that 92.9% of graduates reported achieving high levels in the following generic competencies: critical and reflective thinking, professional ethics, respect for gender, ethnic, and cultural diversity, and teamwork. Additionally, 71.4% and 54.8% of the graduates indicated having high levels of training in digital tool management and scientific research, respectively. However, 59.5% of graduates reported an intermediate proficiency level in a second language. These results highlight that, although most graduates reported having high preparation in five of the seven generic competencies, it is crucial to reinforce second language instruction and place greater emphasis on developing research skills to ensure a comprehensive education for all Biochemistry and Pharmacy graduates.
Downloads
References
Alpízar-Rojas, H., Marín Villalobos R., Baltodano-Chacón, M., & Marín-Picado, B. (2023). Seguimiento a personas graduadas y egresadas universitarias: consideraciones y recomendaciones para su gestión. Wimb lu, 18(1), 61-81. https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54239
Amor Almedina, M. I., & Serrano Rodríguez, R. (2018). Análisis y evaluación de las competencias genéricas en la formación inicial del profesorado. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(2), 9-19. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200009
Andrade-Alcívar, L., Torres-Navarrete, A., Dahik, C., Bustamante-Piguave, F. (2024). Seguimiento de graduados: niveles de satisfacción respecto a las competencias adquiridas y el entorno universitario de la Universidad Técnica de Babahoyo Extensión Quevedo. Revista Contacto, 3(3), 55-70. https://doi.org/10.48204/contacto.v3n3.4816
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty, M., Slufi, G., & Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe Final. Proyecto Tuning América Latina 2004-2007. España: Publicaciones de la Universidad de Deusto. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf.
Bezanilla-Albisua, M.J., Poblete-Ruiz, M., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S., & Campo-Carrasco, L. (2018). El Pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Caballé, I., Buño, A., Bernabeu, F. A., Canalias, F., Moreno, A., Ibarz, M., Puzo, J., González, C., & González, Á. (2022). Estado actual y retos futuros de la medicina de laboratorio en España: un análisis de la Sociedad Española de Medicina de Laboratorio (SEQCML). Advances in Laboratory Medicine, 4(1), 81-91. https://doi.org/10.1515/almed-2022-0108
Cabrera Lanzo, N., López López, M., & Portillo Vidiella, M. (2016). Las competencias de los graduados y su evaluación desde la perspectiva de los empleadores. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 69-87. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400004
Cejas Martínez, M. F., Rueda Manzano, M. J., Cayo Lema, L. E., & Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 94-101. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27298
Corominas Rovira, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 325, 299-321. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/en/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2001/re325/re325-21.html
Crespí, P., & García-Ramos, J. M. (2023). Diseño y evaluación de competencias genéricas básicas para universidad y la empresa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25, e22, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e22.4600
Cuadra-Martínez, D. J., Castro, P J., & Juliá, M. T. (2018). Tres saberes en la formación profesional por competencias: Integración de teorías subjetivas, profesionales y científicas. Formación Universitaria, 11(5), 19-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019
D'Andrea, M., Garré, A., Rodríguez, M. (2012). Una lengua extranjera, ¿Sólo una herramienta para la comunicación? Invenio, 15(28), 11-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87724141002
De Prada, E., Mareque, M., & Pino-Juste, M. (2022). Teamwork skills in higher education: is university training contributing to their mastery? Psicologia: Reflexão e Crítica, 35(5), 1-13. https://doi.org/10.1186/s41155-022-00207-1
Galdeano Bienzobas, C., & Valiente Barderas, A. (2010). Competencias profesionales, Educación Química, 21(1), 28-32. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30069-7
Gamero Huarcaya, V. K., Yepez Peña, M. A., & Cornejo Pumaccahua, M. N. (2023). Importancia de la ética, valores y principios en la formación universitaria: Breve reflexión. Yachay - Revista Científico Cultural, 12(2), 119-126. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.301
Gómez-Molina, S., Palacios-Moya, L., Berrio-Calle, J. E., Gaviria-Zapata, S., Quiceno-Merino, L. M., & Figueroa-Álvarez, P. (2019). Modelo de satisfacción de egresados universitarios: un estudio de caso. Revista CEA, 5(10), 49-68. https://doi.org/10.22430/24223182.1443
Habbal, F., Kolmos, A., Hadgraft, R.G., Holgaard, J.E., & Reda, K. (2024). Generic competencies. In: Reshaping Engineering Education. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-5873-3_7
Ilbay Guaña, E. L., & Espinosa Cevallos, P. A. (2024). La importancia del pensamiento crítico y la resolución de problemas en la educación contemporánea. Revista Científica Kosmos, 3(1), 4-18. https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.50
Innocentini V.A., Bruno C.V., Tumbeiro M., González M.S., & Sánchez J. (2023). El rol del inglés en contextos disciplinares contrastantes de la universidad pública Argentina: recorridos, logros y desafíos. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 19, 37-59. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/RDPL/article/view/43821
Khawam, A.M., DiDona, T., & Hernández, B.S. (2017). Effectiveness of teamwork in the workplace. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research 32(3), 267-286. https://www.gssrr.org/index.php/JournalOfBasicAndApplied/article/view/7134
Llanes-Ordóñez, J., Figuera-Gazo, P., & Torrado-Fonseca, M. (2017). Competencias de acceso y desempeño del trabajo para los graduados en Pedagogía. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 18(2), 209-220. http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2017v18n2p209
Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. (2010), Registro oficial 298 del 12 de octubre. Estado vigente, Quito - Ecuador. https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/LOES.pdf
Martínez-Guerra, A., & Castellanos-Martínez B. (2018) Papel de la Universidad en el desarrollo de la investigación estudiantil en el proceso de formación. MediSur, 16(3), 492-495.
Martin-Fumadó, C., Gómez-Durán, E. L., & Morlans-Molina, M. (2020). Consideraciones éticas y médico legales sobre la limitación de recursos y decisiones clínicas en la pandemia de la COVID-19. Revista Española de Medicina Legal, 46(3), 119-126. https://doi.org/10.1016/j.reml.2020.05.004
Martín-Hernández, A., Blanco-Oliveros, A., Zayas-Bazán, M., Martínez-Corrales, J., Gómez-Gómez, E., & Iglesias López, D. (2024). Acciones para fortalecer actividad científica estudiantil desde el trabajo metodológico de la disciplina Investigación Científica. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 28(1), e6153. Recuperado de https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6153
Maury, S., Marín, J., & Maury, A. (2021). Competencias genéricas menos desarrolladas en estudiantes de educación superior. Revista Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 2 (12), 71- 86. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/1047/1061
Maury, S.C., Marín-Escobar, J.C., OrtizPadilla, M., & Gravini-Donado, M. (2018). Competencias genéricas en estudiantes de educación superior de una universidad privada de Barranquilla, Colombia, desde la perspectiva del Proyecto Alfa Tuning América Latina y del Ministerio de Educacion Nacional de Colombia. Revista Espacios, 39(15), 1-18. https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p01.pdf
Mora-Aristega, A., Sánchez-Salazar, T., Saa-Morales, A., & Riofrio, L. (2023). Seguimiento a graduados: la vinculación, incidencia al perfil de egreso en estudiantes de educación básica. Revista Científica Especializada en Educación y Ambiente, 2(2), 129-142. DOI:10.48204/rea.v2n2.4420
Muñoz-Osuna, F.O., Medina-Rivilla, A., & Guillén-Lugigo, M. (2016). Jerarquización de competencias genéricas basadas en las percepciones de docentes universitarios. Educación química, 27(2), 126-132. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.11.002
Novoa Seminario, M., & Sandoval Rosas, M. L. (2023). Estrategias para fortalecer el pensamiento crítico en estudiantes de educación superior. Un estudio de revisión. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 134-147. https://doi.org/10.47606/acven/ph0213
Parra-Cervantes, P., Soto-Vázquez, R., Herrera-Márquez, A.X., Juárez, L.C., Garduño-Pozadas, I., Merino-Alejandro, P., & Vergara-Vergara, C.S. (2019). Perfil estadístico de los egresados de la carrera de Farmacia en la FES Zaragoza UNAM Ars Pharmaceutica, 60(3), 153-160. http://dx.doi.org/10.30827/ars.v60i3.7949
Pugh, G., & Lozano-Rodríguez, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: un estudio de caso. Calidad en la educación,
50, 143-179). https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.725
Quisaguano-Calo, M. F., Reina-Tello, M. E., Subiaga-Delgado, R. I., Gutiérrez-Ruano, C. O., Quiñonez-Guagua, C.E., & Simisterra-Masías, S. P. (2023). La práctica de valores: una estrategia para fomentar el respeto a la diversidad. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(1), 211-214. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.617
Robles-González, J.R.; Martínez-Flórez, G.D., Morales-Rivera, M.A. (2023). Seguimiento a egresados para medir impacto en programas de ciencias de la salud. Revista CS, 39, 166-187. https://doi.org/10.18046/recs.i39.5384.
Rodríguez-Morales, K.L. & Valenzuela-Ortiz M.G. (2017). Estudio de seguimiento a personas graduadas de postgrados de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas (FCSH) de la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL). Revista Educación 41(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17888
Rojos Venegas, R., & Navarro Hernández, N. (2016). Competencias genéricas adquiridas, según estudiantes de una carrera de la salud. Investigación en Educación Médica, 5(19), 172-181. 10.1016/j.riem.2016.02.003
Romani, F., Wong, P. & Gutiérrez, C. (2022). Formación por competencias en investigación científica basado en el diseño curricular en una facultad de medicina humana. Anales de la Facultad de Medicina 83(2), 139-46. https://doi.org/10.15381/anales.v83i2.21996
Rueda-Vera, G., Avendaño, W. & Luna, H. (2020). Las competencias genéricas en el proceso de formación del programa de contaduría pública de la Universidad Francisco de Paula Santander - Colombia. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 254 – 266. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6314
Sacre, H., Saab, M., Haddad, C., Haddad, M., Zeenny, R. M., Akel, M., Hajj, A., Iskandar, K., & Salameh, P. (2023). The specialized competency framework for industry pharmacists (SCF-IP): validation and pilot assessment. Journal of pharmaceutical policy and practice, 16(1), 96. https://doi.org/10.1186/s40545-023-00602-8
Sánchez Echeverri, D. M. (2021). Competencias genéricas, competencias para la vida. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 8(2), 37-45. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2021v8n2.004
Yáñez Galleguillos, L.M. (2020) Competencias genéricas en la educación universitaria: una propuesta didáctica. Revista Educación las Américas, 10(2), 1-17, https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.102
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carmita Jaramillo , Fausto Dutan, Thayana Nuñez, Cristhian Zambrano , Yomara Maldonado , Geovanny Efrén Ramon Japón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.