Challenge-based learning and development of reading comprehension: an initial approach
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v12i1.481Keywords:
Challenge-based Learning, reading comprehension, competency approachAbstract
The objective of this article is to carry out a bibliographical review referring to Challenge-Based Learning (CBL) and its importance in the development of reading comprehension considered as one of the great difficulties presented by students of the Peruvian educational system. The method used has been the review of the literature and the following phases have been followed: bibliographic search, evaluation of the documentation obtained, critical analysis of the documentation obtained, results obtained and conclusions. The results obtained indicate that the CBL can have positive effects on the development of reading comprehension because it states that learning is significant when the student comes into contact with problems that demand the resolution of life challenges and, in this process, the student will read texts that interest him in order to get to understand them in depth.
Downloads
References
Alaya, D. M., y Lizana, J. (2019). Aprendizaje basado en retos y las competencias del área de ciencias sociales de educación secundaria, Institución Educativa Nº 16634 Chirinos [Tesis de Licenciatura, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/41133/Alaya_CDM-Lizana_CJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cassany, D., y Castella, J. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva, 28 (2), 353-374. https://pdfs.semanticscholar.org/8765/9fe7e5ecb2d6523e86e35f5e30a35f760092.pdf
Díaz-Barriga, F., y Hernández , G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje Significativo. (3°. ed.). México: McGraw Hill.
Fidalgo, A., Sein-Echaluce, M. L., y García , F. J. (2017). Aprendizaje Basado en Retos en una asignatura académica universitaria. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, (25), 1-8. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/6067451
Fontes, O. L., Gonzales , L., y Rodríguez , M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Transformación 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n2/2077-2955-trf-16-02-388.pdf
Gallego, J. L., Figueroa, S., y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística (40), 187-208. https://www.scielo.cl/pdf/lyl/n40/0716-5811-lyl-40-187.pdf
Garza, E. (2016). Aprendizaje Basado en Retos. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
Gaskins, W., Johnson, J., Maltbie, C., y Kukreti, A. (2015). Changing the Learning Environment in the College of Engineering and Applied Science Using Challenge Based Learning. International Journal of Engineering Pedagogy, 5(1) 33-41. https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/4138/3388
Gibert , R., Rojo, M., Torres, J. G., y Becerril, H. (2018). Aprendizaje Basado en Retos. Revista Electrónica Anfei Digital, (9), 1-11. https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/viewFile/465/1114
Ibáñez, S. (2012). Aprendizaje Recíproco en la Comprensión Lectora. Rioja: Logroño.
Johnson, L. F., Smith, R. S., Smythe, J., y Varon, R. (2009). Aprendizaje Basado en Retos. The New Media Consortium.
Johnson, L., y Adams, S. (2011). Aprendizaje Basado en Retos: Informe para su implementación. The New Media Consortium.
Larmer, J., Mergendoller, J. y Boss, S. (2015). Estableciendo el estándar para el aprendizaje basado en proyectos: un enfoque probado para la instrucción rigurosa en el aula. Buck Institute for Education.
Medina , D., & Nagamine, M. M. (2019). Estrategias de aprendizaje autónomo en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 134-159. http://dev.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n2/en_a06v7n2.pdf
Menacho, L. (2010). Influencia de la lectura cooperativa en la comprensión lectora de los alumnos del IX ciclo de la especialidad de Educación Primaria EBI de la Escuela de Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional “Santiago Atunez de Mayolo” [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio Institucional UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/2403/Menacho_ll.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Millán, N. (2010). Modelo didáctico para la comprensión de textos en educación básica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (16),109-133. https://www.redalyc.org/pdf/652/65219151007.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica [Anchivo PDF]. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf
Ministerio de Educación. (2020). ¿Qué aprendizaje logran nuestros estudiantes? [Archivo PDF]. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2020/06/Reporte-Nacional-2019.pdf
Núñez, J. A. (s.f.). Nociones para el desarrollo de la comprensión lectora. [Archivo PDF]. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2018/01/Nociones-para-el-desarrollo-de-la-comprensi%C3%B3n-lectora-en-primaria-de-Juan-A.-N%C3%BA%C3%B1ez-Cort%C3%A9s.pdf
Rodanelli, G. (2019). Implementación de proyecto matemático desde la metodología aprendizaje basado en retos en sexto año básico del Colegio Marcela Paz de Concepción [Tesis de Maestría, Universidad del Desarrollo de Concepción]. https://repositorio.udd.cl/bitstream/handle/11447/2744/Documento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sierra, C., y Fernández-Reina, M. (2022). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Ikala, 27(2), 484-502. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85130610885&doi=10.17533%2fudea.ikala.v27n2a12&partnerID=40&md5=e922e8eea7a069d905d0c4b95a79c35d. Doi:10.17533/udea.ikala.v27n2a12
Solé, I. (2009). Motivación y lectura. Aula de Innovación Educativa (179), 56-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2878208
Suárez, D. J. (2019). Aprendizaje Basado en Retos como estrategia metodológica para el área de tecnología [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica y Pedagógica de Colombia]. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/3146/1/TGT_1694_Aprendizaje_basado_en_retos.pdf
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. ECOE.
Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit. Revista de Psicología, 11, 49-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68601107
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Salomon Luis Huamanga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.