Evaluation of the level of knowledge about the sustainable development goals (SDG) of UNACIFOR professors and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.748

Keywords:

SDG, teachers, stundents, university

Abstract

The Sustainable Development Goals (SDGs) are a set of 17 global goals, which present a focus on sustainable development. Universities play a key role in the SDGs, which is based on being pillars for the development of a sustainable society. The objective of this research was to know the degree of knowledge about the SDGs presented by teachers and students of UNACIFOR. This research adopted a quantitative approach and a non-experimental cross-sectional design with a descriptive correlational scope. A questionnaire was used and administered to a sample of 18 teachers and 90 students at UNACIFOR. The data collected were processed using Excel and SPSS, and the chi-square test was applied for analysis. It was identified that both teachers and students have limited knowledge about the SDGs. Furthermore, by establishing a significance level of 0.05, a statistically significant difference between the two samples was evidenced. It is concluded that it is necessary for UNACIFOR to implement measures and activities to promote and strengthen the value of the SDGs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Becerra, A., Baños, M., & Columbié, M. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior. Ingeniería Industrial, 42(1), 62-77. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000100062&lng=es&tlng=es

Bourke, J., Kirby A., & Doran J. (2016). Survey & questionnaire design collecting primary data to answer research questions. NuBooks an imprint of Oak Tree Press. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1460401

Calles, C. (2020). ODS y educación superior. Una mirada desde la función de investigación. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 32(2), 167-201. https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.288

CEPAL (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40155

Flores, M. I. N. (2007). Las variables: estructura y función en la hipótesis. Investigación educativa, 11(20), 163-179. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/download/4785/3857

Gómez, A., & Fontao, C. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible: Análisis de su conocimiento e intereses educativos del profesorado de Secundaria en formación de la Universidad de León. Revista de Investigación en Educación, 20(2), 240-256. https://doi.org/10.35869/reined.v20i2.4228

González, S., Martín, J., Caballero, D., & Muñoz, J. M. (2019). Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(2), 183-196. https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i2.119

Gil, C. G. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): Una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140(1), 107-118. https://www.cvongd.org/ficheros/documentos/ods_revision_critica_carlos_gomez_gil.pdf

Irías, J. P. (2017). Honduras frente a los retos de la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Revista Perspectivas del Desarrollo, 4(1), 9-22. https://doi.org/10.5377/rpdd.v4i1.9379

Ramos, D. I. (2020). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, 37, 89. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763

Seva, P., Lajara, B., Úbeda, M., García, F., Rienda, L., Zaragoza, P. del C., Andreu, R., Manresa , E., Ruiz, L., Sánchez, E., Poveda, E., & Martínez, J. (2021). Conocimiento y percepción de los alumnos en el ámbito universitario sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria: Volumen 2021, 2021, ISBN 978-84-09-29261-5, (pp. 161-174), 161-174. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8189601

Sucasaire, J. (2021). Estadística descriptiva para trabajos de investigación: Presentación e interpretación de los resultados. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2241

Velasco, M., & Martínez, M. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico[Archivo PDF]. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf

Villagra, E. C., & Campos, M. P. (2019). Avances de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en las Universidades: Caso UNAN-Managua. Revista Compromiso Social, (2), 25-34. https://doi.org/10.5377/recoso.v1i2.13324

Published

2023-12-13

How to Cite

Aguiriano , E. I., Aguilar, D. E., Torres, E. M., Marcía, A. N., Alvarado, F. K., & Díaz, J. D. (2023). Evaluation of the level of knowledge about the sustainable development goals (SDG) of UNACIFOR professors and students. Yachay, 12(2), 86–91. https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.748

Issue

Section

Scientific Articles