Evaluation of the level of knowledge about the sustainable development goals (SDG) of UNACIFOR professors and students
DOI:
https://doi.org/10.36881/yachay.v12i2.748Keywords:
SDG, teachers, stundents, universityAbstract
The Sustainable Development Goals (SDGs) are a set of 17 global goals, which present a focus on sustainable development. Universities play a key role in the SDGs, which is based on being pillars for the development of a sustainable society. The objective of this research was to know the degree of knowledge about the SDGs presented by teachers and students of UNACIFOR. This research adopted a quantitative approach and a non-experimental cross-sectional design with a descriptive correlational scope. A questionnaire was used and administered to a sample of 18 teachers and 90 students at UNACIFOR. The data collected were processed using Excel and SPSS, and the chi-square test was applied for analysis. It was identified that both teachers and students have limited knowledge about the SDGs. Furthermore, by establishing a significance level of 0.05, a statistically significant difference between the two samples was evidenced. It is concluded that it is necessary for UNACIFOR to implement measures and activities to promote and strengthen the value of the SDGs.
Downloads
References
Becerra, A., Baños, M., & Columbié, M. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior. Ingeniería Industrial, 42(1), 62-77. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000100062&lng=es&tlng=es
Bourke, J., Kirby A., & Doran J. (2016). Survey & questionnaire design collecting primary data to answer research questions. NuBooks an imprint of Oak Tree Press. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&AN=1460401
Calles, C. (2020). ODS y educación superior. Una mirada desde la función de investigación. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 32(2), 167-201. https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.288
CEPAL (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40155
Flores, M. I. N. (2007). Las variables: estructura y función en la hipótesis. Investigación educativa, 11(20), 163-179. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/download/4785/3857
Gómez, A., & Fontao, C. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible: Análisis de su conocimiento e intereses educativos del profesorado de Secundaria en formación de la Universidad de León. Revista de Investigación en Educación, 20(2), 240-256. https://doi.org/10.35869/reined.v20i2.4228
González, S., Martín, J., Caballero, D., & Muñoz, J. M. (2019). Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(2), 183-196. https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i2.119
Gil, C. G. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): Una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140(1), 107-118. https://www.cvongd.org/ficheros/documentos/ods_revision_critica_carlos_gomez_gil.pdf
Irías, J. P. (2017). Honduras frente a los retos de la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Revista Perspectivas del Desarrollo, 4(1), 9-22. https://doi.org/10.5377/rpdd.v4i1.9379
Ramos, D. I. (2020). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, 37, 89. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
Seva, P., Lajara, B., Úbeda, M., García, F., Rienda, L., Zaragoza, P. del C., Andreu, R., Manresa , E., Ruiz, L., Sánchez, E., Poveda, E., & Martínez, J. (2021). Conocimiento y percepción de los alumnos en el ámbito universitario sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria: Volumen 2021, 2021, ISBN 978-84-09-29261-5, (pp. 161-174), 161-174. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8189601
Sucasaire, J. (2021). Estadística descriptiva para trabajos de investigación: Presentación e interpretación de los resultados. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2241
Velasco, M., & Martínez, M. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico[Archivo PDF]. https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf
Villagra, E. C., & Campos, M. P. (2019). Avances de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en las Universidades: Caso UNAN-Managua. Revista Compromiso Social, (2), 25-34. https://doi.org/10.5377/recoso.v1i2.13324
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.