Research and theses. Ten years after the University Law in Peru (2014-2024)

Authors

  • José Hildebrando Díaz Torres Escuela de Derecho, Universidad Andina del Cusco

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v13i2.945

Keywords:

quality, research, thesis, University Law

Abstract

There is a clear impact of the current University Law on the research and thesis presentation processes in Peru, observed during the period 2014-2024, the first decade of the Law's validity, during which significant changes occurred in university higher education. of Peru. Among these changes is the preparation of theses to complete a university degree. In this decade, the number of theses increased nationally and their visibility also grew. According to data from RENATI, to date there are 142 digital repositories, unlike in 2016 when there were only 56. This important growth, apparently, is not It is consistent with the quality of the theses since most of them have no relationship between the conclusions, the method used and the proposed objectives. The objective of this article is to examine, by reviewing a random sample of 29 theses, their quality using a proprietary method called ALOT Methodology, a proposal that is based on the principles of systematic alignment and critical analysis of the objectives, methods and conclusions. It is concluded that there are elements that can be corrected in this area to promote the improvement of the quality of Peruvian education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo-Fernández, K., Herrera-Añazco, P., Soto-Ordoñez, S., Bendezu-Quispe, G. (2023). Características de las tesis para titularse de médico: Estudio transversal en Perú. Medwave, 23(3), e2630. https://doi.org/10.5867/medwave.2023.03.2630

Barja-Ore J., Sarmiento-Peralta G., Estacio-Parra E., Ku-Chung E., Castro-Gómez D., Munares-García O., Mayta-Tovalino F. (2024). Mapping of Ethical Compliance in Peruvian Theses in Different Areas of Health Sciences [Mapeo del cumplimiento ético en tesis peruanas en diferentes áreas de las Ciencias de la Salud]. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 35, e2510. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2510

Fernández-Guzmán, D., Caira-Chuquineyra, B., Olortegui-Rodríguez, J., Condori-Meza, B., Taype-Rondan, A. (2023). Barriers and limitations to publishing undergraduate theses and factors influencing the intention to publish among new medical graduates from Peruvian universities. Revista de la Facultad de Medicina, 71(3), e3. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v71n3.103182

Hernández, R. M., Arias Chávez, D., Flores Sotelo, W. S., Arévalo Tuesta, J. A., Antón De Los Santos, P. J., Yépez Muñiz, L. A., & Lagos Videla, J. (2019). Indicadores de evaluación de citas y referencias en tesis de maestría en educación: una muestra peruana. Apuntes Universitarios, 9(3), 67-84. https://doi.org/10.17162/au.v9i3.382

Ley Universitaria (9 de julio de 2014). Ley 30220, Diario Oficial El Peruano. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118482-30220

López-Cózar, E. D. (2002). La investigación en Biblioteconomía y Documentación. Trea.

Mamani Benito, O. J. (2018). Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos Y Representaciones, 6(2), 301-338. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.224

Mamani-Benito, O., Caycho-Rodríguez, T., Tito-Betancur, M., Turpo Chaparro, J. (2022). Publicación científica de los trabajos de grado de maestría de una escuela de posgrado en el Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(1), e1469. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1469

Mamani-Benito, O., Verastegui-Díaz, A., Mejía, C.R., Caycho-Rodríguez, T. (2020). Scientific publication of psychology thesis advisors from 30 Peruvian universities [Publicación científica de asesores de tesis de psicología de 30 Universidades Peruanas]. Interamerican Journal of Psychology, 54(1), e1124. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1124

Mucha-Hospinal, L. F., Chamorro-Mejía, R., Oseda-Lazo, M. E., & Alania-Contreras, R. D. (2021). Evaluación de procedimientos empleados para determinar la población y muestra en trabajos de investigación de posgrado. Desafíos, 12(1), 50-57. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.253

Perdomo, B., & Morales, O. (2022). Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 26(1), 380-400. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.21

Perdomo, B., Portales, M., Horna, I., Barrutia, I., Villon, S., Martínez, E. (2020). Calidad de las tesis de pregrado en universidades peruanas. Revista Espacios, 41(02), 5. https://www.revistaespacios.com/a20v41n02/20410205.html

Renati. (6 de octubre de 2024). Registro Nacional de Trabajos de Investigación. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/renati/31;jsessionid=76A8C5566EE24CC05F582C3C6E56A53D

Valles-Coral, M., Injante, R., Hernández-Torres, E., Pinedo, L., Navarro-Cabrera, J. R., Salazar-Ramírez, L., Cárdenas-García, Ángel, & Huancaruna, E. (2023). Aggregation of institutional repositories for the analysis of the scientific performance of Peruvian universities. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 3(3), 1-11. https://doi.org/10.47909/ijsmc.63

Zavaleta-Reyes, C., Tresierra-Ayala, M. (2017). Calidad metodológica del trabajo de grado de bachiller en una facultad de medicina. Educación Médica, 18(4), 233-241. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.020

Published

2024-12-10

How to Cite

Díaz Torres, J. H. (2024). Research and theses. Ten years after the University Law in Peru (2014-2024). Yachay, 13(2), e130202. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i2.945

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.