Generic and Specific Competencies of University Professors: An Approach to Peruvian Reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36881/yachay.v14i1.1026

Keywords:

higher education, teacher competences, professional qualifications, educational technology, educational research, techer education, information literacy, teaching quality, educatonal innovation

Abstract

Peruvian higher education has undergone significant transformations since the implementation of University Law No. 30220, generating new challenges for the development of teaching competencies. Objective: to characterize the current state of university teaching competencies in the Peruvian context through a documentary review of recent empirical research (2019-2025), specifically analyzing three fundamental dimensions: generic and specific competencies, digital competencies, and research competencies. Method: a qualitative documentary review of 15 empirical studies selected from academic databases (Scielo, Redalyc, Scopus) was conducted. The analysis followed a thematic categorization process, identifying three main dimensions. Source triangulation was applied to ensure reliability. Results: competency development shows strengths in community engagement (53.2% of professors at good level) and significant weaknesses in research (66% at basic level). Digital competencies are predominantly at an intermediate level (58%), insufficient to meet contemporary educational demands, especially in critical information literacy and digital content creation. A significant correlation (r=0.815) was identified between research competencies and student scientific production, with evidence that only 27% of professors demonstrate adequate performance in scientific communication. Conclusions: Peruvian university faculty present heterogeneous competency development that reflects the country's diverse institutional contexts, with critical gaps in research and advanced digital literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, M. & Santos, O. (2021). Actitudes del profesorado hacia la innovación y competencias genéricas en estudiantes de la facultad de educación-UNMSM. IGOBERNANZA, 4(16), 264-306. https://doi.org/10.47865/igob.vol4.2021.158

Benavides, O., Rojas, A. & Hernández, I. (2021). Competencias docentes de los profesores responsables de la formación de psicólogos. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 12(2), 111-127. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221202.08

Cañadas, L., Santos, M. & Ruiz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista electrónica de investigación educativa, 23, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982

Casimiro, W., Ramos, F., Casimiro, C., Barbachán, E. & Casimiro, J. (2021). Competencias investigativas de los docentes de las universidades de Lima, Perú. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 302-308. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000400302&script=sci_arttext

Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO

Cuenca, R., & Reátegui, L. (2016). La (incumplida) promesa universitaria en el Perú. Documento de trabajo N° 230. Instituto de Estudios Peruanos.

Diaz, C., Gómez, F., Culcay, J. & García, A. (2024). Propuesta de un perfil de competencias profesionales para el docente universitario en el campo de las Ciencias de la Salud. Revista Española de Educación Médica, 5(2). https://doi.org/10.6018/edumed.600831

Fernández, T. & Chinchay, A. (2023). Competencia digital de información e inteligencia artificial en docentes universitarios en el Perú: retos de la pospandemia. En Blanco Y Negro, 14(1), 1-10. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/28188

Gallegos, H., Campos, J., Gonzales, T., Ames, M., Sandoval, G. & Prieto, M. (2025). Plataformas digitales de aprendizaje en las competencias profesionales de docentes de una universidad de la provincia del Callao, Perú, 2022. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof. Bus. Rev., 10(1). https://doi.org/10.26668/businessreview/2025.v10i1.5253

Gómez, W., Salgado, E., Hinostroza, G. & León, A. (2021). Uso de las TIC en docentes universitarios de la región central del Perú. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4985-5006. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.671

Huachos, A., Veli, R., Peña, S. & Huachos, K. (2021). Competencias digitales y desempeño docente en la Universidad Nacional del Centro del Perú. Investigación y educación, 2(1), 55-65. http://dx.doi.org/10.26490/uncp.investigacionyeducacion.2021.2.1.1364

Huerta, R., Guzman, M., Flores, J. & Tomas, S. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 49-60. https://doi.org/10.6018/reifop.500481

Lavado, P., Martínez, J., & Yamada, G. (2016). Calidad de la educación superior y desigualdad en los retornos en el Perú, 2012. En INEI, Investigaciones para el desarrollo (pp. 221-269). Instituto Nacional de Estadística e Informática.

Ley N° 30220. (2014, 9 de julio). Ley Universitaria. Congreso de la República del Perú. Diario Oficial El Peruano. https://www.sunedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Ley-universitaria-30220.pdf

López, E. (2025). Aspectos personales que afectan la competencia digital de los docentes universitarios en Perú. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 13(1), 60-66. https://doi.org/10.15649/2346030X.4487

Madueño, P., Remuzgo, L., Gutiérrez, N. Soto, R. & Núñez, L. (2021). La gestión directiva en la investigación del docente universitario en Lima. Artseduca, (28), 82-97. https://artseduca.com/wp-content/uploads/2023/06/4316.pdf

Martín, L., Llorente, C., & Barroso, J. (2023). Variables de estudio e influencia de las TIC en el profesorado universitario: la competencia digital docente en una universidad peruana. Campus virtuales, 12(2), 9-18. https://doi.org/10.54988/cv.2023.2.1236

Montalvo, V., Villena, M. & Franco, G. (2022). Competencias digitales en docentes del Perú. Alpha Centauri, 3(2), 14-21. https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.75

Pérez, M. (2019). Autoevaluación de competencias del docente universitario de la Universidad Nacional José María Arguedas, Andahuaylas, Apurímac 2018. [Tesis de Maestría, Universidad José Carlos Mariátegui]. https://hdl.handle.net/20.500.12819/652

Reyes, S. & Oyola, M. (2024). Competencias de investigación en docentes de ciencias de la salud. Comuni@cción, 15(3), 236-247. https://doi.org/10.33595/2226-1478.15.3.1162

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria [Sunedu]. (2021). III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. Sunedu.

Turpo, O., Martínez, E., Diaz, R. & Rivera, E. (2024). Competencias investigativas docentes en la producción científica estudiantil del área de ingeniería en una universidad peruana. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-17. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1556

Valencia, J., & Vargas, M. (2022). Desarrollo sostenible de competencias del docente universitario: tendencia actual para la calidad educativa: Array. Maestro y Sociedad, 19(1), 208-227. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5493

Zabalza, M. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea Ediciones.

Published

2025-06-16

How to Cite

Málaga Yllpa, Y., & Pozo, J. (2025). Generic and Specific Competencies of University Professors: An Approach to Peruvian Reality. Yachay, 14(1), e140106. https://doi.org/10.36881/yachay.v14i1.1026

Issue

Section

Scientific Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.